Uniwersytet Zielonogórski
A-  A   A+     kontakt | PL

Serwis Informacyjny Uniwersytetu Zielonogórskiego

„Biblioteka narcyzów” prof. Andrzeja Bednarczyka w Galerii Biblioteki Uniwersyteckiej UZ

25 stycznia 2016 r. 

 

 

W najbliższy piątek, to jest 29 stycznia br. o godz. 12.00 zapraszamy na otwarcie wystawy „Biblioteka narcyzów” prof. Andrzeja Bednarczyka, do Biblioteki Uniwersytetu Zielonogórskiego (al. Wojska Polskiego 71). Wystawa odbędzie się pod honorowym patronatem  Anny Marty Raczek–Karcz, prezes Stowarzyszenia Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie, a zapraszają na nią: prorektor d/s nauki i współpracy z zagranicą UZ prof. Zdzisław Wołk, dziekan Wydziału Artystycznego prof. Piotr Szurek, dyrektor Instytutu Sztuk Wizualnych prof. Paulina Komorowska-Birger, dyrektor Biblioteki Uniwersyteckiej Ewa Adaszyńska oraz autor prof. Andrzej Bednarczyk.


Wystawa będzie czynna do końca marca br., a można ją oglądać w godz. 9.00 – 19.00. 

 

 

 

 

biblioteka narcyzów plakat.jpg

Pole Narcyzów jest projektem artystyczno-naukowym tworzącym platformę do spotkania, wymiany myśli oraz odmiennych punktów widzenia, a także wskazania różnych perspektyw pojmowania rzeczywistości i sztuki. Punktem wyjścia do tego interaktywnego przedsięwzięcia jest instalacja artystyczna stworzona przez jednego z najwybitniejszych polskich artystów współczesnych, prof. Andrzeja Bednarczyka. Zaplanował on sześć różnych prezentacji tego projektu, każdej z nich nadając nieco inny tytuł, oświetlający różne aspekty funkcjonowania postawy narcystycznej, którą diagnozuje jako typową dla współczesnego społeczeństwa. Pokaz Wieża Narcyzów odbył się w Galerii Wieża Ciśnień w Koninie, Rytuał Narcyzów w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Narcyz wielu słów w Kunstraum, Weissenohe (Niemcy), Ogród Narcyzów w Ogrodzie Botanicznym Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, Konstelacja Narcyzów w ABC Gallery w Poznaniu, Biblioteka Narcyzów w Bibliotece Uniwersytetu Zielonogórskiego, a Procesja Narcyzów w Galerii El w Elblągu. 

 


Projektowi Pole Narcyzów towarzyszą międzynarodowe warsztaty twórcze pt. Wioska Narcyzów z udziałem studentów czterech uczelni artystycznych: Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, Ecole Profesjonnelle des Arts Contemporains w Saxon w Szwajcarii, Ming Chu an University w Tajpei na Tajwanie oraz w Instytucie Sztuk Wizualnych Uniwersytetu Zielonogórskiego. Efekty projektu są stopniowo udostępniane na stronie http://www.fieldofnarcissi.com.

 


Multimedialna instalacja Biblioteka Narcyzów realizowana przez prof. Andrzeja Bednarczyka w Galerii i w przestrzeniach nowej Biblioteki Uniwersyteckiej w Zielonej Górze, pokazuje współczesnego człowieka zapatrzonego nie już – jak mityczny Narcyz w lustrzaną taflę wody – lecz w ekran komputera, który nie jest już technicznym wynalazkiem, lecz kulturowym artefaktem, symbolem zmieniającego się statusu wiedzy związanego z Baumanowską „kulturą pośpiechu”.

 


Narcyz zadomawia się w bibliotece, rozumie ją i wyczuwa. Traktuje ją jako enklawę i instytucję wielowymiarową: porównuje ją z dawnym  „ogrodem wiedzy”, „modelem kosmosu” i dziełem sztuki. Pojmuje bibliotekę jako instytucję zdematerializowaną i czystą ideę – przechowywanie i pielęgnowanie kultury, w której może się schronić przed nadmiernym tempem życia.

 


Biblioteka pozwala mu być nie tylko homo legens, ale i homo ludens, buduje w nim poczucie bezpieczeństwa zarówno w sferze alternatywnych, jak i poza czytelniczych zachowań. Narcyz wspina się, lewituje i medytuje, wałęsa się między regałami. Być może należy do ludzi nauki? Może jest turystą,  który z czasem stanie się bibliofilem lub koneserem sztuki, a może jest graczem, który w bibliotece akademickiej zdobywa potrzebne mu do kształcenia informacje?

 


Przestrzeń biblioteczna daje beneficjentowi jej zbiorów i przestrzeni harmonię, ład i porządek, zarówno w sferze konsumenta książki i informacji, jak i w sferze uczestnika przestrzeni (inter)medialnej. Jest ona hybrydowa, jak kserokultura Umberto Eco, która mutuje i przekształca się w cyberprzestrzeni w skanokulturę, tak chętnie wykorzystywaną we współczesnych bibliotekach.

 


Biblioteka ma charakter organiczny jak sam Narcyz – rodzi się, dojrzewa, osiąga apogeum możliwości, starzeje się, a niekiedy i umiera, stając się cmentarzyskiem książek. Biblioteka nie jest zwykłym „opakowaniem” cimeliów, bestsellerów i publikacji naukowych, lecz kulturową całością, która w dobie informatyzacji społeczeństwa, digitalizacji zbiorów i osłabienia ruchu czytelniczego nadal posiada wyjątkową wartość. Przekraczając jej progi doświadcza tu bowiem pewnej przyjemności wynikającej nie tylko z haptycznego, a więc bliskiego sensualnej naturze człowieka, obcowania z pięknymi edytorsko woluminami, lecz również ze względów hedonistycznych w sensie mentalnym, wynikających z potrzeby zaspokojenia poszukiwań duchowych i miłości własnej, która jest warunkiem szczęśliwego i spełnionego życia.

 


Biblioteka to uniwersum, które prof. Andrzej Bednarczyk postrzega w sposób wielowymiarowy, systemowy i strukturalny. W swojej multimedialnej instalacji Biblioteka Narcyzów artysta uwzględnił specyfikę architektury i wewnętrznej przestrzeni gmachu Biblioteki Uniwersyteckiej w Zielonej Górze. Traktuje ją nie tylko jako materialny symbol kulturowej rzeczywistości i sfery interakcji, lecz również jako zjawisko antropomorficzne, z określoną zmysłowością i aurą, ewokującą określone wrażenia i emocje. Eksponuje przy tym fakt, że biblioteka jako instytucja wysokiej kultury może także posiadać twarz narcystycznego celebryty.

 


dr Janina Wallis

 

 

prof Andrzej Bednarczyk.jpg

Fot. A. Szwaja

Prof. Andrzej Bednarczyk urodził się w Leśnej w 1960 r. Studiował na ASP w Krakowie. W 1986 r.pod kierunkiem doc. Zbigniewa Grzybowskiego  otrzymał dyplom. W 2009 r. uzyskał tytuł profesora. Uprawia malarstwo, grafikę, fotografię, rysunek, tworzy instalacje, obiekty, sztukę książki. Jego prace znajdują sie w zbiorach: The Library of Congress – Waszyngton, British Library – Londyn, Biblioteka Jagiellońska – Kraków, Galeria Narodowa – Praga, SMTG – Kraków, Art & Business Club – Poznań, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Muzeum Sztuki Książki w Łodzi, Musashino Art University Museum & Library – Tokio, Oxygen – Biennial Foundation – Gyor (Węgry), Kolekcja Medzinarodne Bienale Drevorez a Drevoryt, Statna Galeria – Bańska Bystrzyca (Słowacja), Biblioteka Stanford University (USA), The Polish Museum of America, Zakład Narodowy im. Ossolińskich we Wrocławiu, Kulczyk Foundation Collection – Poznań, Kolekcja Fundacji Signum – Poznań, Artoteka Grafiki Biblioteki Sztuki Uniwersytetu Zielonogórskiego  – Zielona Góra. Stale współpracuje z ABC Gallery w Poznaniu.

 

 

WYBRANE WYSTAWY INDYWIDUALNE:
1990 - Galeria NO TU NO, Genewa, Szwajcaria
1995 - Salle Capitulaire du val Saint Lambert, Liege, Belgia
1996 - Instytut Kultury Polskiej, Londyn, Wielka Brytania
2000 - Alchemia porządku, Forum Poznańskie – Odwach, Poznań (wystawa przygotowana przez ABC Gallery w Poznaniu) 
2002 - Galeria Krytyków Pokaz, Warszawa
2005 - ABC Galery, Stary Browar, The Kulczyk Foundation Gallery, Poznań
2007 - Rzeźba w przestrzeni publicznej Brama czasu, Hotel Andersja, Poznań
2008 - Calculatorium Mundi, Instytut Polski, Praga, Czechy
2012 - Andrzej Bednarczyk, Galeria Extravagance, Sosnowiec
2014 - Andrzej Bednarczyk, Narcyz wielu słów, Kunstraum, Weissenohe, Niemcy
2014 - MAPY MINOTAURA, ABC Gallery, Poznań
2015 - Wieża Narcyzów, Wieża Ciśnień Gallery, Konin
2015 - Rytuał Narcyzów, Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko
2015 - Ogród Narcyzów, Ogród Botaniczny Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie
2015 - Konstelacja Narcyzów, ABC Gallery, Poznań.

 

 

WYBRANE WYSTAWY ZBIOROWE:
1990 - 58 Gallery, Chicago, USA
1992 - Decouvertes ’92, Grand Palais, Paryż, Francja
1993 - XII  Międzynarodowa Wystawa Grafiki, Seul, Korea
1994 - Distance in Time, N.I.U. Art Museum, Chicago, USA
1997 - Międzynarodowe Triennale Grafiki, Kraków, Norymberga, Niemcy
1998 - Jeune peinture, Espace Eiffel Branly, Paryż, Francja
2001 - Basement VII, Liverpool, Wielka Brytania
2005 - 26th Biennial of Graphic Arts “Thrust”, Ljubljiana, Słowenia
2013 - Graphically extender, Horst-Janssen-Museum, Oldenburg, Niemcy
2013 - Pavilion 0, Palacco Dona, Wenecja, Włochy
2014 - Oblicza wolności, Międzynarodowe Centrum Sztuki Graficznej, Kraków
2014 - Forms and numbers, Pryzmat Gallery, Kraków
2015 - 23 internationale Kunst-Herzen für UNICEF, Düsseldorf, Niemcy.

 
D&C JARY .:. (C) 2013-2016 Uniwersytet Zielonogórski .:. KONTAKT