Koncert Chóru kameralnego UZ "Cantus humanus" – zapraszamy!

21 września 2018 r.

 

baner3.jpg

 

 

Zapraszamy na koncert Chóru kameralnego UZ "Cantus humanus" - Wolfgang  Amadeusz Mozart - Requiem d-moll KV 626 (edycja Richard Maunder), który odbędzie się  7 października 2018 r. o godz. 19.00 w Kościele pw. Najświętszego Zbawiciela w Zielonej Górze.

 

 

 

Program:

Wolfgang Amadeusz Mozart (1756-1791)

Fantazja c-moll KV 475

Kwartet fortepianowy g-moll KV 478

Requiem d-moll KV 626 (edycja: Richard Maunder)

 

Wykonawcy:

Marzena Michałowska – sopran

Bogumiła Tarasiewicz – mezzosopran

Karol Kozłowski – tenor

Maciej Straburzyński – bas

Katarzyna Drogosz – pianoforte

Ewa Golińska – skrzypce

Natalia Reichert – altówka

Maciej Łukaszuk – wiolonczela

Chór kameralny Uniwersytetu Zielonogórskiego „Cantus humanus”

Orkiestra barokowa „Arte dei Suonatori”

Bartłomiej Stankowiak – dyrygent

 

Bilety dla Pracowników UZ i ich rodzin w ulgowej cenie 30 PLN.

Rezerwacje do dnia 5.10.2018 r., przyjmuje  p. Barbara Szulczyńska-Kotowska,

tel.: +48 789 44 22 75,

email: B.Szulczynska-Kotowska@imu.uz.zgora.pl

 

 

Bilety:

40 zł – normalny

30 zł – ulgowy

Sprzedaż: www.abilet.pl , w punktach sprzedaży Abilet oraz na godzinę przed koncertem.

 

Liczba miejsc dla publiczności: 1000

 

O projekcie:

 

Po wykonaniu oratorium Mesjasz J. F. Haendla,  Pasji wg św. Jana i Wielkiej Mszy h-moll J. S. Bacha, a więc wielkich dzieł, które w Zielonej Górze prawdopodobnie nigdy nie zabrzmiały na instrumentach z epoki, sięgamy po jeden z najsłynniejszych utworów kantarowo-oratoryjnych wszechczasów – Requiem d-moll KV 626 Wolfganga Amadeusza Mozarta. To wielkie dzieło wykonywane było w naszym mieście wielokrotnie, dlaczego zatem znalazło się w programie cyklu Magna Opera Sacra? Są ku temu co najmniej dwa ważne powody, które sprawią, że tegoroczny projekt będzie unikalny.

 

Owiane legendą Requiem d-moll KV 626 Wolfganga Amadeusza Mozarta to jedno z jego ostatnich dzieł, nad którym pracę przerwała śmierć kompozytora. Arcytrudnego zadania dokończenia kompozycji, której powstały zaledwie szkice, podjął się jeden z uczniów Mozarta, Franz Xaver Süssmayr. W jego wersji Requiem stało się jednym z najbardziej znanych „przebojów muzyki klasycznej”. Jednak praca wykonana przez Süssmayra pozostawia niedosyt melomanom i muzykologom. Dość łatwo można odróżnić fragmenty uzupełnione lub wręcz całkowicie skomponowane przez Süssmayra, który wyraźnie ustępował talentem swojemu mistrzowi. Ponadto w swoich zapiskach Mozart pozostawił szkic następującej po słynnym Lacrimosa fugi wieńczącej Sekwencję, której ukończenia Süssmayr już się nie podjął, zamykając część zaledwie dwoma prostymi akordami. Te nie- dostatki próbowano wielokrotnie naprawić dokomponowując brakujące fragmenty na nowo. Jednej z takich prób, po gruntownych studiach nad twórczością Mozarta, podjął się współczesny brytyjski muzykolog i matematyk Richard Maunder. Naszym zdaniem wersja R. Maundera jest szczególnie warta zainteresowania zarówno z uwagi na wykonaną przez jej autora ogromną pracę naukową jak
i osiągnięty efekt artystyczny. Tę właśnie wersję dzieła zamierzamy przedstawić i pomimo,
że mozartowskie Requiem było wykonywane w Zielonej Górze wielokrotnie, będzie to kolejna premiera, jaką przygotowaliśmy w ramach cyklu Magna Opera Sacra.

 

Drugim ważnym elementem, który sprawia, że wydarzenie to będzie miało niezwykły charakter są instrumenty, które wezmą udział w koncercie. Nasze projekty realizujemy z udziałem znakomitej orkiestry Arte dei Suonatori, grającej na kopiach instrumentów z epoki. Mozart w składzie instrumentów do wykonania Requiem przewidział rożki basetowe, które  popularne były w czasach kompozytora, od XIX wieku wyszły z użycia i były niemal całkowicie zapomniane, a współcześnie zastępowane  są klarnetami. Rożki basetowe zobaczyć i usłyszeć na żywo można dziś niezwykle rzadko. Nasz koncert będzie taką wyjątkową okazją. Pragnąc zaprezentować słuchaczom niezwykłe instrumentarium postanowiliśmy rozszerzyć program koncertu jeszcze o dzieła z udziałem instrumentu, który także nieczęsto można spotkać na naszych estradach, a mianowicie pianoforte, przodka dzisiejszego fortepianu. Na kopii takiego właśnie instrumentu, na którym grano w czasach Mozarta, wykonany zostanie jego Kwartet g moll oraz niezwykle dramatyczna Fantazja c-moll. Tych utworów na kopiach instrumentów lubuska publiczność także jeszcze nie miała okazji wysłuchać.

 

Zarówno zatem piękna, a mało znana wersja słynnego arcydzieła W. A. Mozarta,
jak i instrumentarium, na którym zabrzmią jego utwory sprawiają, że kolejny projekt w ramach cyklu Magna Opera Sacra będzie miał całkowicie wyjątkowy charakter.

 

 

 

 
D&C JARY .:. (C) 2013-2016 Uniwersytet Zielonogórski .:. KONTAKT