Uniwersytet Zielonogórski
A-  A   A+     kontakt | PL

Serwis Informacyjny Uniwersytetu Zielonogórskiego

Mechanika lotnicza – nowa specjalność na kierunku mechanika i budowa maszyn

14 października 2021 r.

szybowiec ziemia.JPG

Przygotowania do startu. Fot. Daria Legieta.

Instytut Inżynierii Mechanicznej na Wydziale Mechanicznym UZ ma nową propozycję specjalności na studiach I stopnia na kierunku mechanika i budowa maszyn. Jest nią mechanika lotnicza. Studenci mogą ją wybrać w połowie drugiego roku studiów inżynierskich. Specjalność będzie prowadzona dzięki współpracy Wydziału Mechanicznego UZ z Aeroklubem Ziemi Lubuskiej.


Dziekan Wydziału Mechanicznego Uniwersytetu Zielonogórskiego, dr hab. inż. Władysław Papacz, prof. UZ, podziękował studentom za ich zaangażowanie w promocję Wydziału w roku akademickim 2020/2021. Formą podziękowania były loty szybowcem z instruktorem, ufundowane przez dyrekcję Aeroklubu. Być może takie wyróżnienie nakłoni studentów do wybrania specjalności – mechanika lotnicza.


Na kierunku mechanika i budowa maszyn prowadzone są następujące specjalności:

• automatyzacja i utrzymanie ruchu;


• eksploatacja maszyn;


• konstrukcja i eksploatacja pojazdów;

• konstrukcyjno-menedżerska;

• maszyny i urządzenia wiertnicze;


• mechanika lotnicza;


• mechatronika;

• technologia maszyn.
 

szybowiec leci fajny.JPG

Z góry wszystko wygląda inaczej. Fot. Daria Legieta

Studenci, którzy wybiorą tę specjalność będą poznawać tajniki budowy samolotów oraz zasady ich funkcjonowania. Nabyte umiejętności pozwolą na samodzielne korzystanie z zasobów wiedzy inżynierskiej odpowiadającej obecnym potrzebom nowoczesnego przemysłu lotniczego.


Studia na kierunku mechanika i budowa maszyn prowadzone są w Instytucie Inżynierii Mechanicznej na pierwszym (tytuł inżyniera) i drugim stopniu (tytuł magistra inżyniera).


Jarosław Gniazdowski – zastępca dyrektora Aeroklubu Ziemi Lubuskiej powiedział: - Już od dłuższego czasu współpracujemy z Uniwersytetem Zielonogórskim. Ostatnio pracujemy nad utworzeniem kierunku szkolenia mechaników lotniczych i nad kierunkiem szkolenia lotniczego, ponieważ myślimy również o pilotażu. Zarówno mechanicy lotniczy, jak i piloci nie mogą narzekać na zarobki czy brak zajęcia. Nawet pandemia pokazała, że niezależnie od tego czy loty odbywają się czy też nie, to samoloty wymagają obsługi technicznej. Zapotrzebowanie na mechaników lotniczych jest bardzo duże. W naszym Aeroklubie również. Nasi mechanicy są już nie pierwszej młodości i bliżej im do emerytury niż do budowania kariery zawodowej. Potrzebujemy młodych osób.

 

Studenci, którzy na własnej skórze doświadczyli jakie emocje wywołuje lot szybowcem, nie kryli zadowolenia: - Miałem okazję wykorzystać voucher na lot szybowcem, który otrzymałem za aktywność studencką od władz Wydziału Mechanicznego. Do tej pory odbyłem już kilka lotów nad Wielkopolską, jednak nigdy nie miałem okazji, by z lotu ptaka przyjrzeć się Zielonej Górze. Idealnie trafiłem z pogodą. Dzięki dobrym prądom wznoszącym i krążeniu w kominach termicznych lot trwał ponad pół godziny. Przy standardowej pogodzie i starcie za wyciągarką szybuje się ok. 7-10 minut. Gorąco polecam widok Zielonej Góry skąpanej w zieleni otaczających ją lasów! Od zawsze jestem związany z awiacją, przede wszystkim przez modelarstwo. Uważam, że nowo otwarta na WM specjalność mechanika lotnicza jest doskonałym wyborem dla ludzi o podobnych zainteresowaniach. Dodatkowym atutem jest tutaj współpraca Wydziału z doświadczonymi i kompetentnymi kadrami AZL, o czym miałem okazję sam się przekonać podczas przygotowań do lotu. Wśród nas jest wiele osób, które interesują się lotnictwem, a na co dzień zajmują się „przyziemną” mechaniką różnych urządzeń i pojazdów. Myślę, że ta specjalność jest właśnie dla nich i daje im niepowtarzalną szansę na spełnienie marzeń i zyskanie nowych, niezwykle przydatnych w dzisiejszych czasach umiejętności – stwierdził Stanisław Kozłowski, student i przewodniczący Koła Naukowego Inżynierii Kosmicznej.
 

 
D&C JARY .:. (C) 2013-2016 Uniwersytet Zielonogórski .:. KONTAKT