Uniwersytet Zielonogórski
A-  A   A+     kontakt | PL

Serwis Informacyjny Uniwersytetu Zielonogórskiego

Żłobek – szansa na rozwój dziecka, wsparcie rodziny czy zło konieczne?

WPSiZ.jpg


Żłobek – szansa na rozwój dziecka, wsparcie rodziny czy zło konieczne? – pod takim tytułem 12 marca 2014 r. (środa) o godz. 10.00 w Auli C Uniwersytetu Zielonogórskiego przy al. Wojska Polskiego 69 rozpocznie się II Seminarium Naukowe przeznaczone dla studentów i pracowników UZ, dyrektorów i nauczycieli, opiekunów żłobków i przedszkoli oraz wszystkich zainteresowanych rodziców.


Seminarium ma charakter otwarty, a udział w nim jest bezpłatny.


Wykładom będą towarzyszyły warsztaty dla zainteresowanych rodziców m.in.: masażu Shantala, chustonoszenia, umuzykalniania dzieci w żłobku czy twórczego wykorzystania książki i robienia książeczek sensorycznych. Na warsztaty obowiązują zapisy (sknkooperacja@wp.pl)!

 

Organizatorem seminarium jest Katedra Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej Wydziału Pedagogiki, Socjologii i Nauk o Zdrowiu UZ oraz Studenckie Koło Naukowe KOOPERACJA. 
 

Celem jaki przed sobą postawili organizatorzy seminarium jest przybliżenie znaczenia wczesnych lat życia człowieka, omówienie roli żłobków, dyskusja wokół stereotypów związanych ze żłobkami. Zgodnie z tematem spotkania organizatorzy chcieliby odpowiedzieć na pytanie czy żłobek daje szansę na rozwój dziecka, czy tylko ma pomóc rodzicom, gdy są w pracy, a może to zło konieczne dla tych, którzy nie mają z kim zostawić dziecka, a muszą pracować.

 

II Seminarium naukowe

Żłobek – szansa na rozwój dziecka,
     wsparcie rodziny czy zło konieczne?

 

10.00 – Przywitanie gości

Część I

Moderator: dr hab. Agnieszka Nowak-Łojewska, prof. UZ

10.10 – 10.20
dr Agnieszka Olczak (Uniwersytet Zielonogórski)
Fundamentalne znaczenie pierwszych lat życia dziecka

 

10.20 – 10.40
mgr Anna Ratajczak (Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu)
Wspomaganie rozwoju małego dziecka – zapowiedź badań

 

10.40 – 11.00
dr Aneta Mac (Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu)
Żłobek w opiniach i doświadczeniach rodziców małych dzieci
– raport z badań

 

11.00 – 11.20
mgr Marta Pacholczyk-Sanflippo (Uniwersytet Warszawski)
Integracja środowiska lokalnego wokół opieki i edukacji dzieci w żłobku – innowacyjny program gminy San Miniato we Włoszech

 

11.20 – 11.40
dr Lidia Kataryńczuk-Mania (Uniwersytet Zielonogórski)
Z muzyką w żłobku
 

11.40 – 12.10  przerwa kawowa

 

Część II - panel dyskusyjny

Moderatorzy: dr hab. Agnieszka Nowak-Łojewska, prof. UZ, dr Agnieszka Olczak

 

12.10 – 13.00  - debata z udziałem Dyrektorek Żłobków z Zielonej Góry i Poznania

 

W debacie udział wezmą:

 

Małgorzata Przymuszała - Dyrektorka i Właścicielka Sieci Niepublicznych Żłobków Guga Studio z Poznania;

Katarzyna Cichocka - Dyrektor Publicznego Żłobka nr 1 w Zielonej Górze

Urszula Wikierska - Dyrektor Publicznego Żłobka nr 4 w Zielonej Górze

Dominika Loch - Dyrektor Publicznego Żłobka nr 7 w Zielonej Górze

Agnieszka Kozak- Walińska - Dyrektor Niepublicznego Żłobka „Bose Stópki” w Zielonej Górze.

 

13.00 – 14.00   przerwa obiadowa

 

Część III – warsztaty do wyboru
(wymagane wcześniejsze zgłoszenia)

BLOK 1   14.10 – 15.10

Warsztat I –  Wspierający dotyk – warsztat masażu Shantala

Liczba miejsc: 6,  sala 231, A-16

Wprowadzenie w temat masażu dziecięcego - korzyści z masażu dla dziecka i rodzica, określenie warunków, w jakich powinien odbywać się masaż, przygotowanie do masażu. Nauka techniki masażu klatki piersi piersiowej, rąk, dłoni, brzuszka i nóg. Masaż pleców. Nauka masażu twarzy oraz ćwiczeń wspomagających prawidłowy rozwój oraz poznawania granic ciała przez dziecko. Odpowiedzi na pytania. Podsumowanie warsztatu.


Masaż Shantala jest techniką masowania małych dzieci, która wspomaga rozwój dziecka na wielu płaszczyznach. Wśród zalet tego typu masażu literatura przedmiotu podaje m.in. następujące pozytywy: uspokojenie, wspomaganie trawienia, łagodzenie kolek, dotlenienie organizmu i poprawa krążenia w kończynach, pobudzenie do pracy układu limfatycznego, a tym samym wzmacnianie odporności. Wykonywanie masażu ma też pozytywny wpływa na rodzica masującego - wycisza, relaksuje i odpręża, co ma istotne znaczenie w profilaktyce depresji poporodowej. Masaż odpowiada na jedną z najważniejszych potrzeb dziecka w pierwszych miesiącach życia - bliskości z matką/rodzicem.


Grupa docelowa - kobiety w ciąży i rodzice dzieci do 3 roku życia.

Prowadząca: Sylwia Misiak, instruktor Maatchap Shantala Babymassage

 

Warsztat II –  Umuzykalnianie dzieci w żłobku

Liczba miejsc: 12,  sala 418, A-16

Celem warsztatów jest poznanie wybranych piosenek, zabaw muzyczno-ruchowych, prostych tańców z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych, rekwizytów w pracy umuzykalniającej z dziećmi (sprawdzonych w praktyce).

Prosimy o lekki, swobodny strój

Grupa docelowa: rodzice i nauczyciele żłobków

 

Prowadząca: dr Lidia Kataryńczuk-Mania, adiunkt w Katedrze Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej Uniwersytetu Zielonogórskiego z bogatym doświadczeniem w prowadzeniu zajęć rytmicznych dla dzieci.

 

Warsztat III –  Twórcze wykorzystanie książki. 
Robimy książeczki sensoryczne

Liczba miejsc: 20 osób,  sala 36, A-16

Warsztaty będą okazją do zaprezentowania Uczestnikom najnowszej literatury dziecięcej przeznaczonej dla najmłodszych dzieci, która może inspirować do zabaw twórczych z dzieckiem lub pomagać rodzicom i nauczycielom w radzeniu sobie z sytuacjami dnia codziennego, objaśnianiu świata lub  w prowadzeniu z dziećmi rozmów na tzw. trudne temat. Podczas warsztatów Uczestnicy będą mieli okazję własnoręcznie wykonać książeczkę sensoryczną, która poprzez stymulowanie zmysłów wzroku i dotyku wspomoże rozwój dziecka oraz pozwoli zdobyć nowe doświadczenia.

Grupa docelowa – rodzice, nauczyciele żłobków i przedszkoli, studenci

Prowadząca:   Maja Kimnes, dyplomowany bibliotekarz z Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej im. C. Norwida w Zielonej Górze z Oddziału dla Dzieci

 

BLOK 2     15.20 – 16.20
Warsztat IV –  Bliskość z maluchem i wolne ręce
- warsztat chustonoszenia

Liczba miejsc: 6, sala 231, A-16

Teoretyczne wprowadzenie do noszenia - bezpieczeństwo, pozycja dziecka, zdrowie rodzica. Jak dobrać odpowiednie wiązanie. Przeciwwskazania do noszenia. Chusta a nosidełko. Nauka wiązania „kieszonka” (dla dzieci nie trzymających główki ) z chusty długiej tkanej. Pokaz kołyski w „2x” oraz „kangurka”. Omówienie innych chust i nosideł miękkich.

Grupa docelowa - kobiety w ciąży i rodzice dzieci do 6 miesiąca życia

 

Instruktor: Sylwia Misiak, doradca noszenia dzieci w chustach i nosidła miękkich (Akademia Noszenia Dzieci)

 

Warsztat V – Zabawy Fundamentalne
 Jak zapewnić dziecku dobry start w przyszłość?

Liczba miejsc: 15, sala 20, A-16

Zabawy Fundamentalne oparto na współczesnej wiedzy na temat rozwoju mózgu oraz inteligencji wielorakich Howarda Gardnera.  Okazuje się, że 50% możliwości mózgu człowiek rozwinąć może jedynie do 5. roku życia, kolejne 50%, jeśli założymy, że wykorzystujemy 100% potencjału mózgu, człowiek rozwija w ciągu dalszego życia. Stąd bardzo ważnym etapem dla osiągania sukcesów przez człowieka jest właśnie wiek przedszkolny.

Program Zabaw FundaMentalnych jest skonstruowany jak piramida z klocków - logicznych działań, które kształtują umiejętności, formują charakter i wartości. 

Ścisła współpraca pomiędzy domem a przedszkolem daje duże szanse na harmonijne rozwijanie możliwości dzieci w czterech sferach: poznawczej, ruchowej, społecznej oraz emocjonalnej. Dzięki niej, wprowadzony zostaje jednolity system oddziaływań na dziecko. 

Główne założenia projektu: 

•rozwijanie narzędzi umysłowych małego człowieka, 

•wyposażenie go w kompetencje ułatwiające uczenie się,

•przygotowanie do radzenia sobie w życiu.
 

Grupa docelowa – rodzice małych dzieci, studenci

Instruktor: Agnieszka Sowa - pedagog, trener Zabaw fundamentalnych i Edukacji fundamentalnej, terapeuta. Współpracuje z Instytutem Nowoczesnej Edukacji w Warszawie, Wolontariatem Wielkopolskim gdzie prowadzi grupy zabawowe i  warsztaty dla studentów i rodziców dotyczące rozwoju małego dziecka. Na co dzień prowadzi terapię pedagogiczną z dziećmi w Centrum Neuropsychologii i Psychoterapii w Poznaniu.

 

 
D&C JARY .:. (C) 2013-2016 Uniwersytet Zielonogórski .:. KONTAKT