Uniwersytet Zielonogórski
A-  A   A+     kontakt | PL

Serwis Informacyjny Uniwersytetu Zielonogórskiego

Studentki UZ w zimowym Sankt Petersburgu

W dniach 28.01 – 10.02.2017 r. studentki II i III roku kierunku komunikacja biznesowa w języku rosyjskim: Barbara Roszak, Alona Garbowska, Katarzyna Wróblewska i Agnieszka Stramek wraz z opiekunem grupy – prof. Małgorzatą Łuczyk, gościły w ramach wymiany studenckiej na Państwowym Uniwersytecie Pedagogicznym im. A.I. Herzena w Sankt Petersburgu w Rosji. Poniżej zamieszczamy relację jednej z uczestniczek wyjazdu, studentki Agnieszki Stramek.

SP 1.jpg

Głównym celem naszego wyjazdu było poznanie kultury gospodarzy i doskonalenie umiejętności językowych. Część dydaktyczną, czyli zajęcia na Uniwersytecie prowadzili studenci kierunku język rosyjski dla obcokrajowców. Uczestnictwo w zajęciach prowadzonych przez rodowitych Rosjan była dla nas wspaniałym doświadczeniem, a dla tamtejszych studentów – sprawdzeniem swoich umiejętności w praktyce. Rosyjscy studenci opiekowali się nami także w podczas zwiedzania ciekawych miejsc związanych z historią Sankt Petersburga: byli naszymi przewodnikami, interesująco opowiadali o przeszłości miasta.

Pierwszego dnia, po zakwaterowaniu w akademiku, spotkałyśmy się z naszymi dobrymi znajomymi – studentami, którzy byli w Zielonej Górze w ramach wymiany studenckiej w 2016 roku. Po wspólnym obiedzie poszłyśmy na wieczorny spacer po centrum miasta, aby poznać okolice akademika (tak właśnie! nasz akademik usytuowany był w samym centrum, tuż obok głównej ulicy miasta Newski Prospekt). Kolejnego dnia zaplanowana była wycieczka do Carskiego Sioła w miejscowości Puszkin. Zwiedziłyśmy jeden z najpiękniejszych pałaców świata, poznałyśmy historię Rosji i spacerowałyśmy po pięknym ośnieżonym parku. W jednym z pomieszczeń zobaczyłyśmy rekonstrukcję Bursztynowej Komnaty. Wrażenia z tej wycieczki pozostaną w nas na długo. Śmiało bowiem można powiedzieć, że kompleks pałacowy w Puszkinie należy do najatrakcyjniejszych światowych zabytków.

SP 2.JPG

Kolejnego dnia odbyło się oficjalne spotkanie z przedstawicielami Katedry Komunikacji Interkulturowej Uniwersytetu i studentami, podczas którego rozmawialiśmy o współpracy naszych uniwersytetów i możliwościach, jakie daje ona studentom. Następnie pojechałyśmy zobaczyć przepiękną, ruchomą makietę Sankt Petersburga i pałaców zlokalizowanych w jego pobliżu. Dzięki zajmującej opowieści przewodnika poznałyśmy  nowe (dla nas!) fakty z historii miasta.

We wtorek dzień zaczęłyśmy od zajęć na uniwersytecie, po których pojechałyśmy do Muzeum Mikrominiatury, gdzie są zgromadzone prace stworzone np. na ziarenku ryżu. Wszystkie dzieła można było zobaczyć tylko pod mikroskopem. Szczególnie zapadła nam w pamięć róża umieszczona w środku końskiego włosa i podkuta pchła.

Następnego dnia po zajęciach pojechałyśmy do Muzeum Rosyjskiego, w którym zgromadzono jeden z największych zbiorów sztuki rosyjskiej. Poza pięknymi obrazami interesujący jest sam gmach muzeum. Mieści się ono w przepięknym Pałacu Michajłowskim zbudowanym w stylu neoklasycystycznym.

W czwartek byłyśmy na koncercie symfonicznym w sali koncertowej Teatru Maryjskiego. Był to szczególny koncert, dedykowany bowiem członkom Chóru Aleksandrowa. Tym, którzy zginęli w grudniu ubr. w katastrofie lotniczej.

Na piątek wszystkie czekałyśmy z niecierpliwością, ponieważ zaplanowana była wizyta w Ermitażu – jednym z największych muzeów sztuki i malarstwa w Europie. Zbiór arcydzieł europejskiej i światowej sztuki jest tak ogromny, że nie sposób zobaczyć wszystkiego nawet w ciągu kilku wizyt. Nie lada gratką było obejrzenie oryginalnych dzieł Rembranta, Rubensa, Tycjana, Picassa czy Moneta! Zmęczone, ale jednocześnie pełne zapału chodziłyśmy po Ermitażu aż do wieczora.

Podczas weekendu odwiedziłyśmy Dom-muzeum Puszkina i Muzeum Kunstkamera, w którym znajduje się kolekcja dzieł sztuki, numizmatów, starożytnych zabytków, egzotycznych przedmiotów i innych osobliwości.

W poniedziałek po ciekawych zajęciach dotyczących Sankt Petersburga, wybrałyśmy się do kina na film w języku rosyjskim – idealna okazja, aby sprawdzić naszą znajomość języka, a jednocześnie dobrze bawić się. Jak to na dziewczęta przystało wybrałyśmy romantyczny „La La Land”, po którym pełne emocji opuszczałyśmy salę kinową.

We wtorek mogłyśmy zobaczyć Dom-muzeum Fiodora Dostojewskiego i poznać biografię tego znakomitego rosyjskiego pisarza. Następnie pojechałyśmy na kiermasz książek, gdzie kupiłyśmy nie tylko rosyjskie podręczniki, tablice gramatyczne, ale także pamiątki i podarunki dla znajomych w Polsce.

Fot. archiwum prywatne Agnieszki Stramek

W środę odbyło się kolejne oficjalne spotkanie w Katedrze Komunikacji Interkulturowej Uniwersytetu, tym razem pożegnalne. Mogłyśmy podziękować za zaproszenie i gościnność, opowiedzieć o swoich wrażeniach i wręczyć pracownikom Katedry i studentom przywiezione z Polski podarunki. Po spotkaniu pojechałyśmy zobaczyć Twierdzę Pietropawłowską, a wieczorem oglądałyśmy Sobór św. Izaaka.

Czwartek był dniem ostatnich spacerów po przepięknym Sankt Petersburgu, zakupów, przygotowań do wyjazdu i wzruszających pożegnań z naszymi nowymi przyjaciółmi z Rosji. Wszystkim pozostały piękne wspomnienia z ekscytującego wyjazdu do Sankt Petersburga i liczne przyjaźnie, jakie nawiązaliśmy. Miałyśmy szansę podszkolić naszą znajomość języka rosyjskiego, poznać kulturę Rosji i zwiedzić Sankt Petersburg. Dzięki wyjazdowi wykorzystałyśmy w praktyce wiedzę zdobytą na zajęciach na uczelni.

Agnieszka Stramek

P.S. Od dzisiaj, to jest 27 lutego br. przedstawiciele Instytutu Neofilologii goszczą w ramach umowy bilateralnej grupę z Petersburga. Rosjanie przyjechali do nas na 2 tygodnie. Współpraca między naszymi uniwersytetami trwa od kilkunastu lat.