23 listopada 2021 r.
Zakład Psychologii Edukacyjnej i Wychowawczej Instytutu Psychologii zaprasza na VII Ogólnopolską Konferencję Naukową z cyklu EDUKACJA I REHABILITACJA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ W ROZWAŻANIACH TEORETYCZNYCH I ROZWIĄZANIACH PRAKTYCZNYCH – KONTYNUACJE
Konferencja odbędzie się pod Patronatem Przewodniczącej Sekcji i Zespołu Pedagogiki Specjalnej KNP PAN i Dyrektora Instytutu Psychologii UZ
4 grudnia 2021 r., godz. 9.00 – 15.00
Obrady on-line.
Adres spotkania zostanie rozesłany zarejestrowanym uczestnikom.
Udział w konferencji jest bezpłatny. W konferencji mogą uczestniczyć wszyscy zainteresowani prezentowaną problematyką. Aby zostać uczestnikiem konferencji należy zarejestrować się przez formularz::
Zainteresowani otrzymają potwierdzenie czynnego lub biernego uczestnictwa w konferencji. Liczba osób uczestniczących w konferencji jest ograniczona.
PROGRAM KONFERENCJI
9.00-9.10 – OTWARCIE OBRAD
prof. UZ dr hab. Iwona Grzegorzewska
Dyrektor Instytutu Psychologii Uniwersytetu Zielonogórskiego
prof. UZ dr hab. Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk
Kierownik Zakładu Psychologii Edukacyjnej i Wychowawczej Instytutu Psychologii UZ
9.10-9.25 - Wystąpienie Przewodniczącej Sekcji i Zespołu wspierającego Sekcję Pedagogiki Specjalnej KNP PAN
prof. zw. dr hab. Marzenna Zaorska, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Przewodnicząca Sekcji i Zespołu Pedagogiki Specjalnej KNP PAN, członek KNP PAN
Aktywność naukowo-badawcza w obszarze pedagogiki specjalnej na podstawie grantów zakwalifikowanych do finansowania przez Narodowe Centrum Nauki w latach 2011-2020
9.25-10.40 – SESJA PLENARNA – I
Przewodniczenie: dr Anna Mróz, Uniwersytet Zielonogórski
prof. USz dr hab. Irena Ramik-Mażewska, Uniwersytet Szczeciński
Osoby z niepełnosprawnością wśród grup defaworyzowanych a mechanizmy wykluczenia społecznego
prof. zw. dr hab. Teresa Żółkowska, Uniwersytet Szczeciński, Politechnika Koszalińska,
Oczekiwania pracowników Zakładu Aktywności Zawodowej
prof. UZ dr hab. Adrianna Grabizna, Uniwersytet Zielonogórski
Niepełnosprawność intelektualna a zaburzenia psychiczne - ujęcie filozoficzne
prof. UZ dr hab. Ludwika Wojciechowska, Uniwersytet Zielonogórski
mgr Anna Winiarek, doktorantka, Instytut Psychologii PAN w Warszawie
Tatuowanie ciała jako jeden ze sposobów radzenia sobie z niepełnosprawnością.
Cz. II: Psychologiczne funkcje tatuażu w grupach osób z niepełnosprawnością ruchową – wyniki badań
dr hab. Monika Adamczyk, KUL Lublin, prof. UP dr hab. Piotr Majewicz, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, dr Jerzy Wolny, Politechnika Śląska w Gliwicach
Kształtowanie zdolności do samodzielnego życia w szkołach specjalnych dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną oraz organizacja wspomagania tej grupy osób w pandemii w świetle opinii nauczycieli szkół specjalnych w siedmiu krajach europejskich. Doniesienie z badań
dr Joanna Wrycz, Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. UNICEF w Słupsku
Najczystsze oblicze sportu - Program Treningu Aktywności Motorycznej (MATP). Wspomaganie rozwoju osób ze znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną
dr Urszula Gembara, Uniwersytet Zielonogórski
Nowe technologie a rozwój osobowości dziecka
10.40-10.55 – DYSKUSJA
10.55-11.10 – PRZERWA
11.10-12.45 – SESJA PLENARNA – II
Przewodniczenie: dr Urszula Gembara, Uniwersytet Zielonogórski
prof. UP dr hab. Jolanta Baran, prof. UP dr hab. Tamara Cierpiałowska, dr Ewa Dyduch, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie
Zastosowanie Uniwersalnego Projektowania w Edukacji (Universal Design for Learning) - prezentacja założeń oraz wyników projektu naukowo-wdrożeniowego zrealizowanego w zróżnicowanym zespole klasowym
Prof. zw. dr hab. Andrzej Twardowski, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu,
Nauczanie za pośrednictwem rówieśników szansą dla edukacji włączającej
dr hab. Beata Pituła, Politechnika Śląska w Gliwicach
Nowe kompetencje nauczycieli w świetle potrzeb nowej edukacji
dr Joanna Skibska, Uniwersytet Śląski
Postawy (przekonania) przyszłych nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej
wobec edukacji inkluzyjnej
dr Jolanta Gebreselassie, Akademia im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim
Artykulacja w kontekście badań nad zdolnościami motorycznymi uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych
mgr Julia Nieścioruk, Akademia im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim
The role of the teacher and parents in supporting students with diverse/special educational needs in the foreign language classroom
dr Łukasz Nikel, Uniwersytet Zielonogórski, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 1 we Wrocławiu
Specyficzne potrzeby edukacyjne uczniów nieśmiałych w wieku szkolnym
12.45-13.00 – DYSKUSJA
13.00-13.15 – PRZERWA
13.15-14.20 – SESJA PLENARNA - III
Przewodniczenie: dr Łukasz Nikel, Uniwersytet Zielonogórski
dr Agata Miodek-Wojdyła, Niepubliczny Leśny Punkt Przedszkolny „Mysikrólik”, Szkoła Podstawowa nr 15 im. Gwarków Tarnogórskich w Tarnowskich Górach
Uczennica z niepełnosprawnością intelektualną i autyzmem w szkole ogólnodostępnej, czyli o edukacji włączającej w praktyce
dr Anna Mróz, Uniwersytet Zielonogórski
Zespół Aspergera: studium przypadku w kontekście podwójnej nietypowości i teorii inteligencji wielorakich Howarda Gardnera
mgr Małgorzata Bondos, Branżowa Szkoła I Stopnia w Szczecinie,
Style poznawcze matek dzieci z diagnozą spektrum autyzmu a ich funkcjonowanie społeczne
mgr Monika Gołubiew, dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 7 w Gdańsku
O konieczności ciągłego wspierania rodziców dziecka z niepełnosprawnością w przygotowaniu go do samodzielności i niezależności w dorosłym życiu
mgr Joanna Porada, doktorantka DSW we Wrocławiu,
Choreoterapia w rewalidacji dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębszym
prof. UZ. dr hab. Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk, Uniwersytet Zielonogórski
O potrzebie zracjonalizowania systemu wspierania Osób z niepełnosprawnością intelektualną w (po)edukacyjnym okresie
14.20-14.45 – DYSKUSJA
14.45-15.00 – ZAKOŃCZENIE KONFERENCJI
Komitet Naukowy i Organizacyjny Konferencji
· dr hab. Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk, prof. UZ - przewodnicząca
· dr Urszula Gembara - członek Komitetu
· dr Anna Mróz - członek Komitetu
· dr Łukasz Nikel - członek Komitetu
· dr Jarosław Wagner – członek Komitetu