Uniwersytet Zielonogórski
A-  A   A+     kontakt | PL

Serwis Informacyjny Uniwersytetu Zielonogórskiego

Pokaz prototypu roweru trójkołowego dla osób z niepełnosprawnościami

15 października 2021 r.

Handbike.jpg

Prezentacja handbike'a. Fot. Kazimierz Adamczewski

Na Wydziale Mechanicznym Uniwersytetu Zielonogórskiego odbył się dzisiaj pokaz prototypu roweru trójkołowego typu „HANDBIKE” dla osób z niepełnosprawnościami. Jest to innowacyjny projekt, a rozwiązanie tylnego zawieszenia typu wielowahaczowego otrzymało już patent. Ten rower umożliwia jazdę rekreacyjną po drodze utwardzonej, jak i w terenie.


Pojazd w całości został zaprojektowany i wykonany przez studentów kierunku mechanika i budowa maszyn, członków Studenckiego Koła Naukowego „Akademicki Związek Motorowy” pod kierunkiem mgr. inż. Zdzisława Wałęgi, pracownika Instytutu Inżynierii Mechanicznej.


W pokazie uczestniczyli przedstawiciele Stowarzyszenia „Warto jest pomagać”, Polskiego Towarzystwa Walki z Kalectwem oddz. w Zielonej Górze oraz zaproszeni goście.

 

Sam pomysł wziął się z chęci niesienia pomocy osobom z niedowładami kończyn. Podczas prezentacji Zdzisław Wałęga opowiedział jak doszło do powstania HANDBIKE: Od pomysłu do prototypu była długa droga. Pomysł powstał w 2017 roku. Natchnieniem była prof. Justyna Patalas-Maliszewska. Zapytano mnie, czy nie chciałbym stworzyć takiego pojazdu. Zastanowiłem się nad tą propozycją i podjąłem się tego zadania. Pomyślałęm, że skoro zrobiłem wózek inwalidzki, to zrobię też coś takiego. Pierwszym etapem projektu była wizualizacja w 3D. Pojechaliśmy na międzynarodową konferencję na Politechnikę Śląską. Były tam 72 projekty z Europy, a my zajęliśmy 3 miejsce. To mnie jeszcze bardziej zmobilizowało. Zaczęliśmy myśleć jak skonstruować ten rower. Pierwsze działanie projektu realizowanego w ramach koła naukowego Akademicki Związek Motorowy było finansowane ze środków Parlamentu Studenckiego UZ zaś dalsze prace są realizowane  w ramach projektu Inkubator Innowacyjności 4.0 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Osi priorytetowej.  Wszystko zrobiliśmy ze stali i aluminium. Przeprowadziliśmy jazdy próbne. Później kolejne projekty, kolejne próby. Każdy element, oprócz kół i przekładni, przedniej i tylnej został przez nas wykonany ręcznie. Tylne zawieszenie jest to typ wielowahaczowy, tak jak w samochodzie. Jest on jedyny w swoim rodzaju. Bardzo szybko uzyskałem więc na to patent. Na resztę zastosowań złożyliśmy już  wnioski patentowe i są one w trakcie rozpatrywania. Jazdy próbne były wykonywane tydzień temu. Ze swojej strony mogę powiedzieć, że bardzo ucieszyła mnie opinia pana Marka, który testował ten rower. Osoby pełnosprawne inaczej odczuwają jazdę na rowerze. Tutaj wyzwaniem było to, czy spełnimy oczekiwania i potrzeby osoby z niedowładem kończyn.

 

Wielkie brawa należą się studentom ze Studenckiego Koła Naukowego „Akademicki Związek Motorowy”. Ci młodzi ludzie bardzo zaangażowali się w projekt i zrealizowali go mimo pandemii. 


Z HANDBIKE'a bardzo zadowolony jest Marek Stachowiak, który miał okazję go przetestować: Rower został zaprojektowany i skonstruowany bez zastrzeżeń. Pierwsza jazda wyszła prawidłowo. Mogę wypowiadać się w samych superlatywach. Mam już doświadczenie w jeździe pojazdami dla osób z niepełnosprawnościami, jednak ten rower z nimi wygrywa. Jest znakomicie dostosowany do potrzeb osoby z niedowładem, czy tak jak w moim przypadku brakiem jednej nogi. Ważne są niuanse takie jak promień skrętu – tutaj świetnie można manewrować i wchodzić w zakręt. Największe wrażenie robi zawieszenie. W innych pojazdach nie jest ono tak dopracowane, przez co pojazd trzęsie się, a osoba na nim jadąca odczuwa dyskomfort. Tutaj wszystko jest zamortyzowane, rower jest stabilny i nie grozi mu wywrotka. Nie jest to rower do ścigania, tylko do jazdy turystycznej, rekreacyjnej, niemniej bezpieczeństwo jest bardzo ważne. Ten rower je zapewnia.


Opiekun koła, Z. Wałęga już zapowiedział dalsze prace nad tym projektem. Wiosną przyszłego roku zdradzi więcej szczegółów. 

Handbike 2.jpg Handbike 1.jpg
Twórcy handbike'a. Fot. Kazimierz Adamczewski. Jazda testowa. Fot. Kazimierz Adamczewski.

 

Prototyp współfinansowany ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki w ramach programu Inkubator Innowacyjności 4.0.

 

Projekt „Inkubator Innowacyjności 4.0” współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Osi priorytetowej: IV Zwiększenie potencjału naukowo-badawczego, Program Operacyjny Inteligentny Rozwój, Działanie 4.4 Zwiększenie potencjału kadrowego sektora B+R, numer projektu MNiSW/2020/357/DIR

 

 

 

 

UE- rowój regionalny - logo.png
 
D&C JARY .:. (C) 2013-2016 Uniwersytet Zielonogórski .:. KONTAKT