Epitafium dla Jana Berdyszaka – wystawa w Galerii Biblioteki Uniwersyteckiej

9 stycznia 2015 r.

 

Zapraszamy na wystawę prac Tadeusza G. Wiktora pt.: Epitafium dla Jana Berdyszaka w Galerii Biblioteki Uniwersyteckiej przy al. Wojska Polskiego 71.

Otwarcie wystawy odbędzie się we wtorek, 13 stycznia 2015 r. o godz. 12.00.

Wernisaż uświetni wykład: Wprowadzenie do twórczości Tadeusza G. Wiktora.

Wystawę będzie można zwiedzać w godz. od 9.00 do 19.00 do końca marca 2015 r.

Kuratorem wystawy jest dr Janina Wallis.

 

 

Berdyszak.jpg

 

 

Tadeusz Gustaw Wiktor, ur. w 1946 r. w Jeleniej Górze. Studia: Wydział Malarstwa i Wydział Grafiki ASP w Krakowie (1968-74). Dyplom z wyróżnieniem w Pracowni Malarstwa prof. Adama Marczyńskiego (1972-74). Profesor zwyczajny Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (Katedra Intermediów). Członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Triennale Grafiki, Kraków. W latach 1984-2014 uczestnik wszystkich edycji międzynarodowego Pleneru malarzy posługujących się językiem geometrii organizowanego przez Bożenę Kowalską (Chełm/Okuninka, Orońsko, Radziejowice/Warszawa/Radom).

Uprawia malarstwo, rysunek i grafikę warsztatową, zajmuje się także grafiką projektową, pisze poezję. Ponadto zajmuje się krytyką artystyczną. Działalność twórczą łączy z aktywnością teoretyczną, której główny przedmiot stanowi stworzona przez siebie Jednolita Teoria Pola Pan-obrazu. W Kalendarium indywiduacyjnym pisze następująco: „W proponowanej przeze mnie wersji Ikonozofii Wieczystej celem jest synteza (unia, zespolenie, integracja) obu stref Panobrazu: fizycznej i duchowej, względnej i bezwzględnej. Tym co je łączy, co je spaja w całość, jest Absolut jako Archetyp Archetypów. Jeśli więc u Junga Jaźń jako źródło Ego jest celem rozwoju tego Ego, tak u mnie Absolut jako Prapodstawa obrazowej »świadomości« Ego, jest celem rozwoju tej świadomości. Cel tego rozwoju można (…) nazwać poznaniem poprzez malarstwo”.

Twórczość Wiktora charakteryzuje szczególna dbałość o ład i geometryczny porządek obrazowania. Osiąga to drogą nie tylko suchej kalkulacji i formalnych, zdyscyplinowanych przemyśleń ale i intuicji, stanów kontemplacji. Treści metafizyczne, odniesienia transcendentne, mistyczne znajdują tu rygorystyczną bazę w doświadczeniach m.in. Malewicza, Mondriana, a także myślicieli – filozofów tradycji chrześcijańskiej oraz Dalekiego Wschodu. W obrazach i grafikach, rysunkach Wiktora dostrzegamy zasadniczą grę wzajemnych dualnych relacji elementów konstrukcji: pozytywu i negatywu, pionu i poziomu, światła i mroku, wypełnienia przestrzeni oraz jej pustki.

W obrazowaniu symbolicznym pojawiają się tutaj uniwersalistyczne formy – znaki: koła, kwadratu, trójkąta, krzyża, mandali, ostrołuku lub pełnego łuku (półkola), bramy, szczeliny, promyka światła.

Artysta pracuje rozbudowanymi w czasie seriami prac (np. Zbiór 19, Czarny 1972, Zbiór 20, Biały 1974, Treny Smoleńskie 2010). Niejednokrotnie całościowe układy ich prezentacji przybierają formę environment, jak chociażby w przypadku zestawu zatytułowanego Znikąd, nigdzie, donikąd… I, 1989. Dodatkowym fenomenem oeuvre artysty jest perfekcyjność wykonania dzieł nie pozbawiona estetycznych, intrygujących zalet w warstwie wizualnej.

 

Tadeusz Gustaw Wiktor ma na swoim koncie 50 wystaw indywidualnych i ponad 400 wystaw zbiorowych, w tym około 180 wystaw krajowych, 200 wystaw międzynarodowych i 60 wystaw polskiej sztuki za granicą. Otrzymał wiele prestiżowych krajowych i międzynarodowych nagród i wyróżnień, m.in.: 1978 – Special Prize, VII Międzynarodowe Biennale Grafiki, Kraków; 1983 – Stypendium Fundacji Kultury Polskiej, Norrköping (Szwecja); 1984 – Prix ex quo, X. Międzynarodowe Biennale Grafiki, Kraków; 1986 – Nagroda Miesięcznika „Projekt”, XI Międzynarodowe Biennale Grafiki, Kraków; 1988 – Grand Prix, 11-eme Exposition Internationale de Dessins Originaux, Rijeka (Jugosławia); 1997 – Grand Prix 3. Triennale Grafiki Polskiej ’97, Katowice; 1997 – Grand Prix, III Triennale Polskiego Rysunku Współczesnego, Lubaczów; 1997 – Prix ex aequo, nagroda regulaminowa, Międzynarodowe Triennale Grafiki, Kraków; 2000 – Nagroda Specjalna Wojewody Małopolskiego, Międzynarodowe Triennale Grafiki, Kraków; 2006 – Nagroda regulaminowa, Międzynarodowe Triennale Grafiki, Kraków; 2006 – Medal 40-lecia, Międzynarodowe Triennale Grafiki, Kraków; 2007 – Irene und Peter Ludwig Preis, Print. Internationale Grafik Triennale, Wiedeń.

 

 
D&C JARY .:. (C) 2013-2016 Uniwersytet Zielonogórski .:. KONTAKT