30 września 2022 r.
W październiku zapraszamy na kolejne szkolenia z zakresu PPK prowadzone przez pracowników Investors TFI. Będą to szkolenia dla osób obsługujących i dla pracowników – zgodnie z poniższym grafikiem.
Szkolenia są prowadzone w formule online z wykorzystaniem aplikacji webex.
Szkolenia prowadzone są w języku polskim.
Uczestnictwo w szkoleniach nie wymaga posiadania zainstalowanej na komputerze aplikacji webex – wystarczy dołączyć z przeglądarki. Po wejściu w przesłany link należy kliknąć w „Dołącz z przeglądarki”, a następnie w polu „Nazwa” wskazać swoje imię i wybrać „Dołącz jako gość”.
Szkolenia dla administratorów PPK
Szkolenie skierowane zarówno do nowych administratorów jak i do tych z Państwa, którzy chcą sobie odświeżyć zasady obsługi i zapoznać się ze zmianami wynikającymi z nowelizacji ustawy o PPK. Omówimy również czekający Państwa w I kwartale przyszłego roku proces powtórnego autozapisu do PPK tych pracowników, którzy złożyli oświadczenie o rezygnacji z dokonywania wpłat. Przewidywana czas trwania: ok. 1,5 godziny (może się nieco wydłużyć w zależności od liczby zadawanych pytań)
5 października 2022 (środa), godz. 11:00
Prowadzący: Agnieszka Łukawska
https://investors.webex.com/investors/j.php?MTID=m1078d5bbb2db1b28d84627ab8c07ee14
Numer spotkania: 2734 293 1741
Hasło: rkBwCwui552
Dołącz przez telefon
+48-225-364067 Poland Toll
+48-22-295-3597 Poland Toll 2
Kod dostępu: 273 429 31741
26 października 2022 (środa), godz. 11:00
Prowadzący: Agnieszka Łukawska
https://investors.webex.com/investors/j.php?MTID=m918cfd3fe24dfe1a9f305cb28f264e07
Numer spotkania: 2730 841 4182
Hasło: yCx8ZirEU98
Dołącz przez telefon
+48-225-364067 Poland Toll
+48-22-295-3597 Poland Toll 2
Kod dostępu: 273 084 14182
Szkolenia dla pracowników / uczestników PPK
Spotkania skierowane są do tych pracowników, którzy zastanawiają się nad przystąpieniem do PPK, jak również do uczestników, którzy chcieliby uporządkować sobie wiedzę na temat PPK, dowiedzieć się jak komunikować się z Funduszem – w szczególności w zakresie obsługi przez Internet (Investor Online). Przewid1ywany czas trwania – ok. 1 godzina
11 października 0222 (wtorek), godz. 11:00
Prowadzący: Agnieszka Łukawska
https://investors.webex.com/investors/j.php?MTID=m0b5a1bf18cfcf52450420b755c87f55c
Numer spotkania: 2730 962 0443
Hasło: DBgP5nxQr48
Dołącz przez telefon
+48-225-364067 Poland Toll
+48-22-295-3597 Poland Toll 2
Kod dostępu: 273 096 20443
25 października 2022 (wtorek), godz. 11:00
Prowadzący: Janusz Przyborowski
https://investors.webex.com/investors/j.php?MTID=m1b67e75fd73db3615277c2ba430052ba
Numer spotkania: 2732 439 4608
Hasło: g2mPA4jWcX6
Dołącz przez telefon
+48-225-364067 Poland Toll
+48-22-295-3597 Poland Toll 2
Kod dostępu: 273 243 94608
Aktualne broszury informacyjne są też dostępne na naszej stronie internetowej po polsku - https://investors.pl/informacje-i-dokumenty/materialy-dla-dystrybutorow/ppk-broszura-ppk-w-twojej-firmie--hvP0aT oraz po angielsku: https://investors.pl/informacje-i-dokumenty/materialy-dla-dystrybutorow/ppk-brochure-the-ecp-at-your-company--nKoTgI
6 czerwca 2022 r.
W dniu 4 czerwca 2022 r. zmieniony został Regulamin PPK – zmiany wynikają z obowiązujących przepisów prawa, które weszły z tym dniem. Wynikają one z postanowień Ustawy z 28.04.2022 o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (Dz. U. z 2022 r. poz. 1079).
Dokumenty są dostępne na naszej stronie internetowej::
1 czerwca 2022 r.
Informujmy, że opublikowana w dniu 20 maja 2022 r. Ustawa z 28.04.2022 o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (Dz. U. z 2022 r. poz. 1079) wprowadziła kilka zmian do ustawy o PPK oraz rozszerzyła kompetencje kontrolne Państwowej Inspekcji Pracy w zakresie PPK.
Już od 4 czerwca br. PIP zyskała uprawnienie do kontroli przestrzegania zakazu nakłaniania do rezygnacji z oszczędzania w PPK, jak również zyskała możliwość kontrolowania w zakresie PPK podmiotów zatrudniających, nie będących pracodawcami (np. zleceniodawcy).
Również od 4 czerwca br. wchodzą zmiany ułatwiające codzienną obsługę PPK:
Zapraszamy pracowników do udziału w szkoleniach online – podczas których przybliżona zostanie wiedza o PPK z uwzględnieniem nowych przepisów.
Szkolenia dla pracowników:
Termin I – środa 08.06.2022 o godz. 10:30
https://investors.webex.com/investors/j.php?MTID=m5e7440a9616e651148e5c1f376b3d24e
Numer spotkania: 2731 431 2659
Hasło: m9xMYMn5C7m
Dołącz przez telefon
+48-225-364067 Poland Toll
+48-22-295-3597 Poland Toll 2
Kod dostępu: 273 143 12659
Termin II – środa 22.06.2022 o godz. 10:30
https://investors.webex.com/investors/j.php?MTID=m8433ef006ceb15353091311c8c0511a2
Numer spotkania: 2730 063 4785
Hasło: 2VMsN7PcJT5
Dołącz przez telefon
+48-225-364067 Poland Toll
+48-22-295-3597 Poland Toll 2
Kod dostępu: 273 006 34785
Szkolenia dla osób obsługujących u pracodawcy:
Termin I – czwartek 09.06.2022 o godz. 11:00
https://investors.webex.com/investors/j.php?MTID=m9bde2ed4c6a1e757adbec7bae53d2f88
Numer spotkania: 2731 895 0482
Hasło: tMvWqY5Mk88
Dołącz przez telefon
+48-225-364067 Poland Toll
+48-22-295-3597 Poland Toll 2
Kod dostępu: 273 189 50482
Termin II – czwartek 23.06.2022 o godz. 11:00
https://investors.webex.com/investors/j.php?MTID=m70e2a4d30d1b6d88f7d3490f38ca59a0
Numer spotkania: 2732 347 8711
Hasło: DjMbJDgh637
Dołącz przez telefon
+48-225-364067 Poland Toll
+48-22-295-3597 Poland Toll 2
Kod dostępu: 273 234 78711
Dodatkowo – w ramach poszerzania wiedzy o rynku finansowym – organizowane są spotkania online z naszymi zarządzającymi. Już 7 czerwca o godzinie 11:00 odbędzie się spotkanie poświęcone funduszom dłużnym. Część dłużna (obligacje) jest również obecna w portfelach funduszy zarządzanych w ramach PPK. By przybliżyć możliwości, jakie oferuje ten segment rynku finansowego serdecznie zapraszamy do uczestnictwa w webinarium „Jak efektywnie wykorzystać podwyżki stóp procentowych – perspektywy funduszy dłużnych”. W jego trakcie zarządzający funduszami dłużnymi Investors przedstawią możliwości, jakie daje rynek obligacji oraz odpowiedzą na Państwa pytania.
Uczestnictwo w webinarze jest bezpłatne, wystarczy skorzystać z transmisji w dniu wydarzenia na YouTube::
Ten webinar nie jest przeznaczony dla uczestników PPK, tylko dla osób obsługujących PPK.
Przypominamy, że na stronie internetowej https://naszeppk.investors.pl/ w sekcji „Dokumenty do pobrania” znajdziecie Państwo aktualny newsletter PPK.
1 lutego 2022 r.
W lutym br. kontynuujemy szkolenia dotyczące Praconiczych Planów Kapitałowych. Szkolenia są prowadzone w formule online z wykorzystaniem aplikacji webex.Szkolenia prowadzone są w języku polskim.
Uczestnictwo w szkoleniach nie wymaga posiadania zainstalowanej na komputerze aplikacji webex – wystarczy dołączyć z przeglądarki. Po wejściu w przesłany link należy kliknąć w „Dołącz z przeglądarki”, a następnie w polu „Nazwa” wskazać swoje imię i wybrać „Dołącz jako gość”.
Poniżej podane są linki do szkoleń wraz z kodami dostępu. Numer spotkania i hasło będą potrzebne tylko w przypadku opuszczenia spotkania w trakcie trwania, spowodowanego np. chwilowym problemem z Internetem. Wówczas powrócić do spotkania będzie można poprzez podanie numeru spotkania i hasła.
SZKOLENIA INFORMACYJNE PPK DLA PRACOWNIKÓW (czas trwania – ok. 1 godzina i 15 minut)
9 lutego 2022 r, godz. 10:30
https://investors.webex.com/investors/j.php?MTID=m9a0e2e1611fff06ce5be332dbce597a8
Numer spotkania (kod dostępu): 2730 469 4984
Hasło spotkania: 3z56MJx2VJh
23 lutego 2022 r, godz. 10:30
https://investors.webex.com/investors/j.php?MTID=m64dab7e01d76d74a2d3a151c6d106b3a
Numer spotkania (kod dostępu): 2734 720 8426
Hasło spotkania: tP4eTidHk36
SZKOLENIE PPK DLA OSÓB OBSŁUGUJĄCYCH
(czas trwania – ok. 1,5 godziny)
16 lutego, godz. 10:30
https://investors.webex.com/investors/j.php?MTID=m92aaa7240499b6c3f183a066e9eeba71
Numer spotkania (kod dostępu): 2734 001 3043
Hasło spotkania: rxHZMiwF222
DODATKOWE INFORMACJE DLA OSÓB OBSŁUGUJACYCH PPK
Aby złożyć pisemne dyspozycje należy posługiwać się wyłącznie aktualnym formularzem dyspozycji – jest on dostępny na stronie:: (lub wejść na https://naszeppk.investors.pl/ i wybrać sekcję „Dokumenty do pobrania”. Ukazuje się szereg dokumentów – należy wybrać formularz „Dyspozycja uczestnika składana do Investor PPK SFIO”.
Aktualny formularz obowiązuje od marca 2021 r.
W przypadku składania przez uczestnika PPK dyspozycji drogą korespondencyjną konieczne jest poświadczenie podpisu składającego dyspozycję. Osoby obsługujące PPK mają prawo do poświadczania podpisu, ale nie jest to obowiązek. Poświadczenia podpisu można dokonać także notarialnie.
Telefony kontaktowe właściwe dla wyjaśnień / obsługi różnych kwestii PPK z Investors:
Infolinia ogólna: (22) 355 46 65
PPK Serwis – pomoc techniczna dla pracodawcy: (22) 355 46 66
Investor Online – pomoc techniczna dla uczestnika: (22) 355 46 68
PFR Portal PPK – infolinia: 800 775 775
2 grudnia 2021 r.
W PPK Serwis pojawił się nowy komunikat przy składaniu dyspozycji korekty listy składek. Jeśli za dokonane do PPK wpłaty zostały już uczestnikowi przyznane jednostki uczestnictwa – to jako środki zapisane na rachunku PPK uczestnika stanowią jego własność, zatem pracodawca nie powinien składać dyspozycji korekty listy składek bez zgody pracownika. Stąd też – w systemie pojawił się komunikat który mówi, iż korekta jest realizowana za obopólną zgodą pracownika i pracodawcy oraz że takowa zgoda jest udokumentowana po stronie pracodawcy. Oto link do stosownego stanowiska PFR Portal PPK wobec dokonywanych korekt list składek – https://www.mojeppk.pl/aktualnosci/Korekt-wp-at-do-PPK-dokonuje-si--tylko-na-zasadzie-bilansowania.html
Zaktualizowana Instrukcja obsługi jest zamieszczona w PPK Serwis w sekcji „Dokumenty”.
W grudniu 2021 r. nie planujemy już szkoleń dla osób obsługujących PPK u pracodawców – natomiast osoby zainteresowane szkoleniem z zasad obsługi PPK Serwis – odsyłamy do nagranego w październiku szkolenia: https://youtu.be/RtsKzq0iLGc Przypominamy też, że w razie jakichkolwiek problemów lub wątpliwości związanych z obsługą PPK Serwis – do Państwa dyspozycji pozostaje Heldesk – pod numerem: 22 355 46 66 .
Zapraszamy pracowników / uczestników zainteresowanych zagadnieniami PPK na szkolenie online, które odbędzie się w środę, 15 grudnia. Początek szkolenia o godzinie 11:00. Przewidywany czas trwania: do 1,5 godziny. Poniżej - link do szkolenia
https://investors.webex.com/investors/j.php?MTID=m46625cc64f5e8d0a56052c3a526505e6
Uczestnictwo w szkoleniach nie wymaga posiadania zainstalowanej na komputerze aplikacji webex – wystarczy dołączyć z przeglądarki. Po wejściu w przesłany link należy kliknąć w „Dołącz z przeglądarki”, a następnie w polu „Nazwa” wskazać swoje imię i wybrać „Dołącz jako gość”.
Przypominamy, że na stronie https://naszeppk.investors.pl/ dostępne są materiały informacyjne dla uczestników (w tym m.in. filmik, prezentacja z lektorem, aktualne formularze obsługi). Zapraszamy także do zapoznania się z newsletterem PPK (w sekcji „Dokumenty do pobrania”).
2 czerwca 2021 r.
Zapraszamy do udziału w szkoleniach dla osób obsługujących PPK (Zasady prowadzenia PPK), zaplanowanych w czerwcu. Zainteresowane osoby prosimy o kliknięcie w link, pozwalający zarejestrować się na wybrane szkolenie. W efekcie – na wskazany przy rejestracji adres e-mail wysłany zostanie spersonalizowany link do wybranego szkolenia.
Zasady prowadzenia PPK
9.06.2021 r., godz. 10.00 – prowadząca: Agnieszka Łukawska
16.06.2021 r., godz. 10.00 – prowadząca: Agnieszka Łukawska
23.06.2021 r., godz. 10.00 – prowadząca: Agnieszka Łukawska
PPK Serwis
10.06.2021 r., godz. 10.00 – prowadzący: Anna Zawadzka
17.06.2021 r., godz. 10.00 – prowadzący: Robert Tymiński
24.06.2021 r., godz. 10.00 – prowadzący: Rafał Sulowski
Szkolenia PPK dla pracowników
8.06.2021 r., godz. 11.00 – prowadzący: Łukasz Olszewski
15.06.2021 r., godz. 11.00 – prowadząca: Agnieszka Łukawska
22.06.2021 r., godz. 11.00 – prowadząca: Ewelina Terech
19 maja 2021 r.
Zapraszamy na kolejny program szkoleń dot. Pracowniczych Planów Kapitałowych. Wychodząc naprzeciw zgłaszanym oczekiwaniom – informujemy o najbliższych terminach, podając linki umożliwiające zapisanie się na poszczególne szkolenia. Podany czas trwania szkolenia jest orientacyjny - w zależności od liczby zadawanych pytań – czas trwania szkolenia może się nieco zmienić.
Szkolenia dla osób obsługujących PPK (po około 2 godziny każde)
Szkolenie ogólne dotyczące PPK i zasad obsługi
19 maja godz. 10:00, Agnieszka Łukawska
26 maja, godz. 10:00, Agnieszka Łukawska
Aplikacja teleinformatyczna PPK Serwis:
20 maja, godzina 10:00, Robert Tymiński
27 maja, godzina 10:00, Rafał Sulowski
Szkolenia dla pracowników – przyszłych uczestników PPK (ok. 1 godzina 15 minut):
25 maja, godzina 11:00, Agnieszka Łukawska
8 czerwca, godzina 11:00, Ewelina Terech
15 czerwca, godzina 11:00, Agnieszka Łukawska
22 czerwca, godzina 11:00, Ewelina Terech
5 maja 2021 r.
Zapraszamy na kolejne szkolenia w miesiącu maju, dot. PPK. Aby wziąć udział w spotkaniach – należy zarejestrować się przez wybrane spośród poniższych linków:
PPK – wybrane regulacje prawne i obowiązki pracodawcy (szkolenie dla osób obsługujących PPK). Czas trwania – ok. 2 godziny
5 maja, godzina 10:00, Agnieszka Łukawska
12 maja, godzina 10:00, Agnieszka Łukawska
19 maja, godzina 10:00, Agnieszka Łukawska
Aplikacja PPK Serwis – szkolenia dla administratorów PPK u pracodawcy. Czas trwania – ok. 2 godziny
6 maja, godzina 10:00, Rafał Sulowski
13 maja, godzina 10:00, Anna Zawadzka
20 maja, godzina 10:00, Robert Tymiński
27 maja, godzina 10:00, Rafał Sulowski
Szkolenia wdrożeniowe PPK dla pracowników. Czas trwania – ok. 1 godzina i 15 minut
6 maja, czwartek, godzina 11:00, Agnieszka Łukawska
12 maja, środa, godzina 11:00, Ewelina Terech
14 maja, piątek, godzina 11:00, Ewelina Terech
19 kwietnia 2021 r.
Szkolenia otwarte dot. Pracowniczych Planów Kapitałowych:
SZKOLENIA Z ZASAD PROWADZENIA PPK (dla osób obsługujących)
21 kwietnia (środa) godz. 10:00
28 kwietnia (środa) godz. 10:00
5 maja (środa) godz. 10:00
12 maja (środa) godz. 10:00
19 maja (środa) godz. 10:00
SZKOLENIA PPK SERWIS (dla osób obsługujących)
20.04 (wtorek) godz. 14:00
22.04 (czwartek) godz. 10:00
27.04 (wtorek) godz. 14:00
29.04 (czwartek) godz. 10:00
SZKOLENIA DLA PRACOWNIKÓW / UCZESTNIKÓW PPK
19 kwietnia (poniedziałek) godz. 11:00
22 kwietnia (czwartek) godz. 11:00
26 kwietnia (poniedziałek) godz. 11:00
29 kwietnia (czwartek) godz. 11:00
4 maja (wtorek) godz. 11:00
6 maja (czwartek) godz. 11:00
12 maja (środa) godz. 11:00
14 maja (piątek) godz. 11:00
1 marca 2021 r.
Komunikat Kanclerza nr 7
W nawiązaniu do komunikatu Kanclerza z dnia 22.02.2021 r. w sprawie Pracowniczych Planów Kapitałowych, uprzejmie informuję, że Uniwersytet Zielonogórski podpisał w dniu 24 lutego 2021 r. umowę o zarządzanie PPK
z Investors Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A.
Począwszy od 01 kwietnia 2021 r. Uniwersytet Zielonogórski automatycznie zapisze do PPK wszystkich zatrudnionych w ramach umowy o pracę oraz na podstawie umowy - zlecenie, którzy skończyli 18 lat, a nie ukończyli 55 roku życia.
Forma i miejsce składania wniosków i deklaracji.
Deklaracje i wnioski należy składać w formie pisemnej, opatrzone datą i własnoręcznym podpisem.
W celu przyspieszenia i ułatwienia składania wniosków i deklaracji, dopuszcza się możliwość przesłania czytelnego skanu dokumentu (Dz.Osobowy@adm.uz.zgora.pl; Dz.Plac@adm.uz.zgora.pl). Oryginał dokumentu należy dosłać pocztą tradycją.
Deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK należy złożyć w Dziale Osobowym lub w Dziale Płac do dnia 15 marca 2021 r. (załącznik nr 1)
Wniosek o zawarcie umowy o prowadzenie PPK dla osób, które ukończyły 55 lat, a nie ukończyły 70 lat należy złożyć w Dziale Osobowym lub w Dziale Płac do dnia 15 marca 2021 r. (załącznik nr 3)
Pracownicy
Miejsce składania: Portiernia, ul. Licealna 9, Zielona Góra: dla Dział Osobowy.
W celu lepszej ochrony Państwa danych osobowych, sugeruję składanie deklaracji i wniosków w zaklejonych kopertach zaadresowanych: Dział Osobowy.
Deklaracje i wnioski można również przesłać na adres:
Uniwersytet Zielonogórski, ul. Licealna 9, 65-417 Zielona Góra
Dział Osobowy
Osoby (niebędące pracownikami UZ), które mają zawarte z UZ umowy cywilnoprawne i ich wynagrodzenie podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnym i rentowym – w rozumieniu ustawy o PPK są zatrudnionymi i dla potrzeb PPK są identycznie traktowani jak pracownicy
Miejsce składania: Portiernia, ul. Licealna 9, Zielona Góra: dla Dział Płac.
W celu lepszej ochrony Państwa danych osobowych, sugeruję składanie deklaracji i wniosków w zaklejonych kopertach zaadresowanych: Dział Płac
Deklaracje i wnioski można również przesłać na adres:
Uniwersytet Zielonogórski, ul. Licealna 9, 65-417 Zielona Góra
Dział Płac
Informacje o Państwowych Planach Kapitałowych::
Prezentacja:: na temat:
Investrors TFI
PPK – najważniejsze informacje
PPK u Twojego pracodawcy
Wzory deklaracji, wniosków i oświadczeń związanych z PPK
1. Deklaracja o rezygnacji z dokonywania wpłat do Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK)
Do pobrania: Deklaracja o rezygnacji z dokonywania wpłat do pracowniczych planów kapitałowych (PPK) - załącznik nr 1
Uczestnik PPK może w każdym momencie zrezygnować z dokonywania wpłat do PPK na podstawie deklaracji złożonej podmiotowi zatrudniającemu w formie pisemnej.
Możliwe są dwie opcje rezygnacji:
2. Wniosek osoby zatrudnionej o dokonywanie wpłat do pracowniczych planów kapitałowych (PPK) (dla osób, które złożyły deklarację rezygnacji z dokonywania wpłata do PPK).
Do pobrania: Wniosek osoby zatrudnionej o dokonywanie wpłat do pracowniczych planów kapitałowych (PPK) (dla osób, które złożyły deklarację rezygnacji z dokonywania wpłata do PPK) - załącznik nr 2
Uczestnik, który złożył deklarację rezygnacji, może w każdym czasie złożyć podmiotowi zatrudniającemu wniosek o dokonywanie wpłat do PPK.
3. Wniosek o zawarcie umowy o prowadzenie PPK
Do pobrania: Wniosek o zawarcie umowy o prowadzenie PPK - załącznik nr 3
Dokument przeznaczony jest dla osób zatrudnionych, które ukończyły 55. rok życia i nie ukończyły 70. roku życia. Pracownik zainteresowany przynależnością do PPK składa taki wniosek zatrudniającemu.
Ustawodawca określił, że do PPK automatycznie włączane będą osoby zatrudnione, będące w wieku 18-55 lat, od wynagrodzenia których odprowadzane są obowiązkowe składki emerytalne i rentowe. W związku z powyższym, osoby te nie składają wniosku o prowadzenie PPK.
4. Deklaracja w zakresie finansowania wpłat podstawowych Uczestnika do Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK)
Do pobrania: Deklaracja w zakresie finansowania wpłat podstawowych do Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK) - załącznik nr 4
Wpłata podstawowa finansowana przez uczestnika PPK może wynosić mniej niż 2% wynagrodzenia, ale nie mniej niż 0,5% wynagrodzenia, jeżeli wynagrodzenie uczestnika PPK osiągane z różnych źródeł (czyli nie tylko w UZ)
w danym miesiącu nie przekracza kwoty odpowiadającej 1,2-krotności minimalnego wynagrodzenia. W 2021 r. jest to 2800.00 zł x 1,2 = 3360.00 zł.
Jeżeli w którymkolwiek miesiącu, w którym wysokość wpłat podstawowych finansowanych przez uczestnika PPK (zgodnie z jego deklaracją) wynosiła mniej niż 2% wynagrodzenia, uczestnik osiągnął łącznie miesięczne wynagrodzenie z różnych źródeł przekraczające kwotę odpowiadającą 1,2–krotności minimalnego wynagrodzenia, to za rok, w którym nastąpiło takie przekroczenie, dopłata roczna nie przysługuje. Można tego uniknąć, jeżeli odpowiednio wcześniej zostanie złożona deklaracja o rezygnacji z obniżenia wpłaty podstawowej.
Deklaracja w zakresie finansowania wpłat podstawowych lub zmiany ich wysokości obowiązuje od miesiąca następującego po miesiącu w którym uczestnik PPK złożył uwzględnioną przez pracodawcę deklaracji
5. Deklaracja uczestnika ppk w zakresie finansowania wpłat dodatkowych Uczestnika do Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK)
Do pobrania: Deklaracja uczestnika PPK w zakresie finansowania wpłat dodatkowych do Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK) - załącznik nr 5
Wpłata dodatkowa pracownika może wynosić do 2% brutto wynagrodzenia. To oznacza, że maksymalnie wpłata finansowana ze środków pracownika może stanowić łącznie 4% wynagrodzenia brutto.
Deklarację finansowania wpłaty dodatkowej można złożyć w każdym czasie. Można również zmienić jej wysokość lub zrezygnować z finansowania wpłaty dodatkowej do PPK.
Deklaracja w zakresie finansowania wpłat dodatkowych obowiązuje od dnia, w którym została złożona. Deklaracja zmiany wysokości wpłat dodatkowych lub rezygnacja z ich naliczania obowiązuje od miesiąca następującego, po miesiącu w którym została złożona.
22 lutego 2021 r.
I. Informacje ogólne
1. Uniwersytet Zielonogórski jako uczelnia publiczna od 1 stycznia 2021 r. został objęty przepisami ustawy z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1342), co oznacza obowiązek wdrożenia PPK na Uniwersytecie.
2. UZ zobowiązany jest do:
- zawarcia umowy o zarządzanie PPK do 26.03.2021 r.,
- rozpoczęcia wdrażania PPK od 01.01.2021 r.,
- zawarcia umowy o prowadzenie PPK do 10.04.2021 r.
3. Zespół ds. opracowania zasad i planu wdrażania PPK w UZ, powołany Zarządzeniem Rektora nr 87 z dnia 10.06.2020 r., oceniając warunki zarządzania, efektywność w zarządzaniu aktywami, doświadczenie w zarządzaniu funduszami inwestycyjnymi lub emerytalnymi oraz najlepiej rozumiany interes pracowników, dokonał wyboru instytucji zarządzającej PPK. Wyboru dokonano na podstawie analizy porównawczej pracowniczych planów kapitałowych oferowanych przez instytucje finansowe dopuszczone do zarządzania PPK. Instytucją tą zostało Investor PPK Specjalistycznym Funduszem Inwestycyjnym Otwartym. Umowa o zarządzanie zostanie podpisana w lutym br.
4. Najpóźniej do 10 kwietnia 2021 r. zostanie podpisana umowa o prowadzenie PPK w imieniu i na rzecz osób zatrudnionych, które ukończyły 18 lat, ale nie ukończyły 55. roku życia (poza tymi, które złożyły deklarację rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK).
W przypadku osób, które ukończyły 55 lat, a nie ukończyły 70. roku życia, umowa o prowadzenie PPK zostanie zawarta wyłącznie na ich wniosek (szczegóły w dalszej części komunikatu). Pierwsza składka pracowników Uniwersytetu Zielonogórskiego do PPK zostanie pobrana od wynagrodzeń wypłaconych w kwietniu 2021 r.
II. Pracownicze Planach Kapitałowe
1. PPK to program długoterminowego oszczędzania, tworzony i współfinansowany przez osoby zatrudnione (pracowników i zleceniobiorców, którzy podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym), pracodawców i państwo. Prywatne i imienne rachunki PPK będą zasilane wpłatami osób zatrudnionych, podmiotu zatrudniającego oraz wpłatą powitalną i dopłatami rocznymi od państwa. PPK jest programem systematycznego gromadzenia oszczędności przez uczestnika PPK z przeznaczeniem na wypłatę po osiągnięciu 60. roku życia oraz na inne cele określone w ustawie. Program jest obowiązkowy dla podmiotu zatrudniającego (pracodawcy, zleceniodawcy) i dobrowolny dla osób zatrudnionych (pracownika, zleceniobiorcy). Osobami zatrudnionymi w rozumieniu ustawy o PPK są podlegający obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowemu w Rzeczypospolitej Polskiej:
a) pracownicy zatrudnieni w ramach stosunku pracy (umowa o pracę, mianowanie);
b) osoby fizyczne, które ukończyły 18 rok życia, wykonujące pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z art. 750 Kodeksu cywilnego, stosuje się przepisy dotyczące zlecenia.
2. Uczestnikami PPK stają się osoby zatrudnione:
a) w wieku od 18 do 54 lat (na zasadzie autozapisu, za wyjątkiem osób, które złożyły dyspozycję rezygnacji),
b) na wniosek- osoba zatrudniona, która ukończyła 55 lat i nie ukończyła 70 lat,
c) nie ma możliwości zawarcia umowy o prowadzenie PPK w imieniu i na rzecz osoby zatrudnionej, która ukończyła 70. rok życia.
Pieniądze na rachunku PPK będą pochodzić z trzech źródeł:
od podmiotu zatrudniającego |
- wpłata podstawowa – 1,5% wynagrodzenia brutto - UZ nie przewiduje wpłat dodatkowych (do 2,5% wynagrodzenia brutto) |
ze środków publicznych |
- jednorazowa wpłata powitalna – 250 zł - dopłata roczna – 240 zł |
od osoby zatrudnionej |
-wpłata podstawowa – 2% wynagrodzenia brutto bądź od 0,5% do 2% (w przypadku dochodu miesięcznego poniżej 120% minimalnego wynagrodzenia) -dodatkowa wpłata dobrowolna – do 2% wynagrodzenia brutto |
4. Wpłata naliczana jest od wynagrodzenia brutto pracownika (wynagrodzenie z tytułu umowyo pracę i umowy zlecenia oraz umowy o dzieło), a potrącana z wynagrodzenia netto (po opodatkowaniu). Podstawą naliczania wpłat są wszystkie wynagrodzenia objęte obowiązkowym ubezpieczeniem emerytalnym i rentowym. Takim ubezpieczeniem objęte są wszystkie umowy zlecenia i o dzieło zawarte z własnym pracodawcą. Nie ma możliwości ograniczenia naliczania wpłat wyłącznie np. do wynagrodzenia z umowy o pracę. Wpłaty od pracodawcy są przychodem i podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.
5. Rezygnacja z oszczędzania w PPK.
Uczestnictwo w PPK jest dobrowolne. Rezygnacja z dokonywania wpłat do PPK następuję na podstawie deklaracji złożonej podmiotowi zatrudniającemu w formie pisemnej. Podmiot zatrudniający zobowiązany jest wznowić dokonywanie wpłat (co cztery lata) od dnia 1 kwietnia (pierwszy raz w 2023 r.) za każdą osobę zatrudnioną w wieku od 18 do 54 lat, która złożyła deklarację rezygnacji z dokonywania wpłat, chyba że ta osoba nadal nie będzie zainteresowana oszczędzaniem w PPK i złoży podmiotowi zatrudniającemu nową deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK.
6. Wpłaty zgromadzone w PPK inwestowane będą w fundusze o różnym poziomie ryzyka, w zależności od wieku uczestnika. Będą to fundusze zdefiniowanej daty, czyli terminu, w którym pracownik ukończy 60 lat. W momencie zapisu do PPK pracownik trafi automatycznie do jednego z ośmiu funduszy. Każdy uczestnik może gromadzić środki w tym funduszu lub zmienić go na inny. Fundusze zdefiniowanej daty dostosowują swoją politykę inwestycyjną do zmieniającego się wieku uczestnika. Oznacza to, że im bliżej do 60. roku życia, tym bezpieczniejsze inwestowanie. Wraz z upływem czasu i wzrastającym wiekiem uczestnika PPK, maleje udział w części akcyjnej (udziałowej), a rośnie w części dłużnej (obligacje, bony skarbowe). Celem jest zmniejszanie ryzyka inwestycyjnego wraz z upływem czasu
7. Każdy uczestnik PPK może skorzystać z pieniędzy zgromadzonych w PPK po ukończeniu 60 lat lub wcześniej w szczególnych sytuacjach życiowych. Może być uczestnikiem tak długo, jak długo pracuje u pracodawcy. Ma prawo do skorzystania z opcji kilku form wypłaty:
- jednorazowa wypłata 25% zgromadzonych środków, a pozostałe 75% w co najmniej 120 miesięcznych ratach – ta opcja jest zwolniona z konieczności zapłaty podatku od zysków kapitałowych,
- jednorazowa wypłata 100% zgromadzonych środków albo wypłata w mniej niż 120 ratach – ta opcja wiąże się z koniecznością zapłaty podatku od zysków kapitałowych.
Może też wybrać inne alternatywne rozwiązanie tj.:
- kontynuacja oszczędzania w PPK,
- dokonanie transferu środków na polisę w zakładzie ubezpieczeń lub na rachunek terminowej lokaty,
- wypłata środków w formie świadczenia małżeńskiego.
Uczestnik może również skorzystać ze swoich środków przed ukończeniem 60. roku życia:
- w przypadku poważnego zachorowania pracownika, jego małżonka lub dziecka,
- na sfinansowanie wkładu własnego do kredytu zaciągniętego na inwestycję mieszkaniową (do 45. roku życia),
- na wniosek pracownika, w dowolnym momencie, w postaci zwrotu środków.
Konsekwencją zwrotu środków jest konieczność dokonania ze środków zgromadzonych przez uczestnika określonych przepisami prawa potrąceń:
Środki gromadzone w PPK stanowią, zgodnie z ustawą, prywatną własność uczestnika. Zaoszczędzone środki podlegają dziedziczeniu.
Kalkulator PPK:: - sprawdź swoje przyszłe oszczędności!
Kontakt w sprawie PPK na Uniwersytecie Zielonogórskim:
Dział Osobowy: dz.osobowy@adm.uz.zgora.pl
Więcej o PPK na stronie::
Pliki do pobrania: