14 kwietnia 2022 r.
Katedra Żywienia Człowieka i Dietoterapii, która w strukturze Wydziału Nauk Biologicznych* znalazła się po połączeniu Uniwersytetu Zielonogórskiego z Państwową Wyższą Szkołą Zawodową w Sulechowie, rozpoczęła intensywną współpracę z lubuskimi szkołami średnimi. Są to licea, technika i zespoły szkół, nad którymi Katedra już wcześniej sprawowała opiekę patronacką i teraz wróciła do tej formy współpracy.
Pracownicy Katedry zaproponowali dyrektorom szkół pakiet wykładów i warsztatów (do wyboru jeden wykład i dwa warsztaty) realizowane od kwietnia do czerwca w laboratorium Katedry Żywienia Człowieka i Dietoterapii w Kalsku.
Na 4-godzinne zajęcia (1 godz. wykład +dwa 1,5 godz. warsztaty) zapisały się już grupy z siedmiu lubuskich szkół:
- Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego nr 3 Ekonomik w Zielonej Górze,
- Powiatowy Zespół Szkół w Świebodzinie,
- Zespół Szkół Rolniczych i Technicznych w Powodowie,
- Zespół Szkół w Sławie,
- Zespół Szkól Technicznych w Lubsku,
- Zespół Szkól nr 1 w Nowym Miasteczku,
- Zespół Szkół Zawodowych i Licealnych w Zgorzelcu.
Nauczyciele i uczniowie mogli wybierać wśród bardzo atrakcyjnych tematów:
Wykłady (czas trwania 1 godz.):
Food Power – energia i zdrowie z żywności
Dieta fit – hit, czy kit?
O żywności na luzie – Obalamy popularne mity żywieniowe
Dieta „bez” – moda, czy konieczność?
Warsztaty (czas trwania 1,5 godz.):
Witamina C – oznaczanie poziomu i jej rola w organizmie
Promocja zdrowego sposobu żywienia i zwrócenie uwagi na rolę warzyw i owoców w naszej diecie
Świat komórek pod mikroskopem
Poznanie budowy i zasady działania mikroskopu świetlnego oraz wykonania preparatów mikroskopowych
Zastosowanie mikroorganizmów w produkcji żywności
Poznanie produktów powstałych przy udziale mikroorganizmów, a także korzyści zdrowotnych płynących z ich konsumpcji
Badanie zafałszowań mięsa i produktów mięsnych
Zdobycie wiedzy na temat sposobów fałszowania mięsa i produktów mięsnych oraz poznanie laboratoryjnych metod wykrywania najpopularniejszych zafałszowań
Diety wegańskie – czy są bezpieczne i zdrowe
Poznanie różnych sposobów odżywiania. Nabycie umiejętności oceny diet i poznanie praktycznych rozwiązań kulinarnych w dietach wegańskich
Super witamina C
Poznanie ważnej roli witaminy C w organizmie. Nabycie umiejętności oznaczania tej witaminy w laboratorium ( w różnych produktach spożywczych)
Sprytne sposoby na poznanie składu produktów spożywczych
Nabycie umiejętności oznaczania cukru, alkoholu, wybranych witamin w produktach spożywczych
Co zrobić żeby nie przytyć?
Nabycie umiejętności obliczania zapotrzebowania energetycznego, wartości kalorycznej produktów spożywczych, oceny sposobu odżywiania
Organizmy modyfikowane genetycznie (GMO) – do czego nam się przydadzą?
Poznanie pozytywnych i negatywnych stron wykorzystywania organizmów modyfikowanych genetycznie
Podstawy fizjologii układu oddechowego
W trakcie zajęć uczniowie zapoznają się z anatomią i fizjologią układu oddechowego ssaka. Krótka prezentacja multimedialna będzie wprowadzeniem do anatomii układu oddechowego. Mechanika oddechu zostanie pokazana na przykładzie doświadczenia Dondersa – płuca w butelce. W trakcie zajęć będzie możliwość wykonania spirometrii (badanie objętości życiowej płuc) i szczytowego przepływu powietrza przez płuca u człowieka.
Ryba dobra na wszystko
W trakcie zajęć uczniowie zapoznają się z anatomią ryb na przykładzie pstrąga tęczowego. Uczestnicy będą mogli własnoręcznie zlokalizować narządy wewnętrzne u sekcjonowanej ryby. Prowadzący omówi budowę anatomiczną ryb oraz ich przystosowania do życia w środowisku wodnym. Ponadto uczestnicy dowiedzą się dlaczego warto spożywać ryby oraz jak rozpoznać świeżą rybę w sklepie.
* dzisiaj w strukturze Instytutu Sportu, Turystyki i Żywienia UZ