9 kwietnia 2018 r.
Zakład Teorii Literatury i Krytyki Literackiej w Instytucie Filologii Polskiej Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Zielonogórskiego jest organizatorem konferencji naukowej zatytułowanej „Ze srebrnego ekranu na papier. Ślady sztuki filmowej w literaturze pięknej.”
Odbędzie się ona we wtorek, 17 kwietnia br. w sali wykładowej Biblioteki Uniwersytetu Zielonogórskiego (al. Wojska Polskiego 71). Honorowy patronat nad tym wydarzeniem objęli: Rektor – prof. dr hab. inż. Tadeusz Kuczyński i Prorektor – prof. dr hab. Wojciech Strzyżewski.
W znacznej mierze jesteśmy przyzwyczajeni do ekranizacji dzieł literackich. To jest pewien standard, wręcz kanon. Dlatego pomysłodawcy konferencji postanowili odwrócić sytuację i zgodnie z jej podtytułem poszukać śladów sztuki filmowej w literaturze pięknej.
Poniżej publikujemy jej program:
9.30 – inauguracja – uroczyste otwarcie sesji przez prof. Wojciecha Strzyżewskiego – prorektora ds. studenckich, dra hab. Sławomira Kufla, prof. UZ – dziekana Wydziału Humanistycznego oraz dr hab. Marzannę Uździcką, prof. UZ – dyrektor Instytutu Filologii Polskiej.
10.00 - 11.20 obrady - przewodniczący: dr hab. Lubomir Hampl, prof. ATH (Bielsko-Biała):
1. dr hab. Anna Ślósarz (Kraków), Dwa bieguny filmowych affordancji literatury XXI wieku;
2. dr hab. Wojciech Otto, prof. UAM (Poznań), Inspiracje filmowe w literaturze polskiej dwudziestolecia międzywojennego;
3. dr Maria Jazownik (Gorzów Wlkp.) i dr hab. Leszek Jazownik, prof. UZ (Zielona Góra), Formy obecności filmu w literaturze;
4. dr Ewa Tichoniuk-Wawrowicz (Zielona Góra), Oriana Fallaci za kulisami Hollywood i Cinecittà;
11.20 - 11.40 – dyskusja;
11.40 - 12.00 – przerwa na kawę;
12.00 - 13.20 – obrady – przewodnicząca: dr hab. Anna Ślósarz (Kraków):
1. ks. dr hab. Stefan Radziszewski, prof. WSH (Radom), Podwójne życie Tertuliana. Podwójność w Podwojeniu Jorge Saramago;
2. dr Liliana Kalita (Gdańsk), Nikita Brat – bohater literacki czy filmowy? Cykl powieściowy Brat Władimira Kołyczowa i jego związki z twórczością Aleksieja Bałabanowa;
3. dr hab. Lubomir Hampl, prof. ATH (Bielsko-Biała), Czy litereatura z kinematografią odsłaniają stereotypy narodowościowe Czechów i Polaków? Glosa konceptualnej analizy z zakresu domeny auto - i heterostereotypów;
4. dr hab. Katarzyna Węgorowska, prof. UZ (Zielona Góra), Radość, duma, niepokój… Kilka uwag o emocjach filmowców utrwalonych w Zagrajcie mi to pięknie. „Pan Tadeusz” według Andrzeja Wajdy Marka Millera;
13.20 - 13.40 – dyskusja;
13.40 - 14.30 – obiad;
14.40 - 16.00 – obrady – przewodniczący: ks. dr hab. Stefan Radziszewski, prof. WSH (Radom):
1. dr hab. Barbara Zwolińska, prof. UG (Gdańsk), Ze srebrnego ekranu do literatury i radia. O sztuce (i słuchowisku) Podróż na księżyc Moniki Milewskiej;
2. dr Stanisław Ciupka (Bielsko-Biała), Apokryficzność i ortodoksyjność we współczesnych filmach o tematyce biblijnej;
3. dr Małgorzata Peroń (Lublin), „Nasze filmy są w nas”. Pomiędzy biografią a opowieścią o filmie (J. Kos-Krauze, A. Pawlicka, Jest życie po końcu świata);
4. dr Kamila Gieba (Zielona Góra), Sekrety Twin Peaks Marka Frosta – literackie uzupełnienia serialowej fabuły.
16. 00 - 16.20 – dyskusja;
16.20 - 16.40 – przerwa na kawę;
16.40 - 17.40 – obrady – przewodniczący: dr hab. Wojciech Otto, prof. UAM (Poznań):
1. dr Krystian Saja (Zielona Góra), Emanacje motywów z Frankensteina Mary Shelley w kinematografii współczesnej;
2. mgr Piotr Prusinowski (Zielona Góra), Filmowe inspiracje w twórczości muzyczno-literackiej Kate Bush;
3. dr hab. Dorota Kulczycka, prof. UZ (Zielona Góra), Płaszczyzny obecności filmu w prozie Jakuba Żulczyka;
17.40 - 8.00 – dyskusja;
18.00 - 18.10 – zakończenie obrad.