29 listopada 2022 r.
Wydział Nauk Społecznych, Instytut Psychologii oraz Zakład Psychologii Edukacyjnej i Wychowaczej Uniwersytetu Zielonogórskiego zapraszają na konferencję naukową z cyklu Edukacja i rehabilitacja osób z niepelnosprawnościami w rozważaniach teoretycznych i rozwiązaniach praktycznych – kontynuacje, która odbędzie się 3 grudnia br. w trybie on-line.
Konferencję objęły swym patronatem: Przewodnicząca Sekcji i Zespołu Pedagogiki Specjalnej KNP PANm oraz dyrektora Instytutu Psychologii UZ.
Formularz zgłoszeniowy na konferecncję::
PROGRAM KONFERENCJI
9.00-9.10 – OTWARCIE OBRAD
dr hab. Iwona Grzegorzewska prof. UZ
Dyrektor Instytutu Psychologii Uniwersytetu Zielonogórskiego
dr hab. Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk prof. UZ
Kierownik Zakładu Psychologii Edukacyjnej i Wychowawczej Instytutu Psychologii UZ
9.10-9.25 - Wystąpienie Przewodniczącej Sekcji i Zespołu Wspierającego Sekcję Pedagogiki Specjalnej KNP PAN
prof. zw. dr hab. Marzenna Zaorska, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Przewodnicząca Sekcji
i Zespołu Pedagogiki Specjalnej KNP PAN, członek KNP PAN
Sekcji Pedagogiki Specjalnej Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk na rzecz rozwoju polskiej pedagogiki specjalnej (teorii oraz praktyki)
9.25-10.30 – SESJA PLENARNA – I
Przewodniczenie: dr Anna Mróz, Uniwersytet Zielonogórski
prof. zw. dr hab. Andrzej Twardowski, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Wyzwania związane z realizacją idei edukacji włączającej
dr hab. Piotr Majewicz prof. UP, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie
Badania i praktyka psychologiczno-pedagogiczna w kontekście klasyfikacji ICD-11
dr hab. Irena Ramik-Mażewska prof. US, Uniwersytet Szczeciński, mgr Dagmara Kupczak, Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom i Młodzieży Niepełnosprawnej Ruchowo “Tęcza”
Media społecznościowe jako przestrzeń emancypacyjnych działań osób z niepełnosprawnością
prof. zw. dr hab. Teresa Żółkowska, Uniwersytet Szczeciński
Prawo w świadomości osób z niepełnosprawnością intelektualną
dr hab. Adrianna Grabizna prof. UZ, Uniwersytet Zielonogórski
Poczucie winy rodziców osób z niepełnosprawnością intelektualną w perspektywie filozofii psychologii
dr Anna Mróz, Uniwersytet Zielonogórski, mgr Amelia Szołtun, absolwentka kierunku psychologia, UZ
Doświadczenie macierzyństwa w strukturze potrzeb i wartości kobiet - ujęcie rozwojowo-narracyjne
10.30-10.40 – PRZERWA
10.40-11.50 – SESJA PLENARNA – II
Przewodniczenie: dr Łukasz Nikel, Uniwersytet Zielonogórski
dr hab. Danuta Borecka-Biernat prof. UWr, Uniwersytet Wrocławski, dr Beata Krzaczkowska, Dolnośląska Szkoła Wyższa we Wrocławiu, Poradnia Psychologiczno–Pedagogiczna w Głubczycach
Strategie radzenia sobie adolescentów w sytuacji konfliktu społecznego w kontekście parentyfikacji
dr hab. Ludwika Wojciechowska prof. UZ, Uniwersytet Zielonogórski, UWM w Olsztynie
mgr Anna Olszewska, doktorantka, Instytut Psychologii PAN w Warszawie
Percepcja motywów tatuowania się przez adolescentów i ich stosunek emocjonalny wobec tatuujących się osób
dr hab. Beata Pituła prof. PŚ, Politechnika Śląska w Gliwicach
Nauczyciele wobec wyzwań nowej edukacji
dr Jarosław Wagner, Uniwersytet Zielonogórski
Dostępność cyfrowa jako element edukacji włączającej
dr Alina Stosor, Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu w Łodzi, Szkoła Podstawowa Specjalna Nr 40 w Zabrzu
Rola outdoor education w rozwoju społecznym uczniów z niepełnosprawnością w opinii nauczycieli szkół specjalnych
mgr Agnieszka Głowacka, absolwentka kierunku psychologia, UZ
Nauczyciele szkół specjalnych wobec możliwości edukacji inkluzyjnej uczniów
z niepełnosprawnościami
dr Urszula Gembara, Uniwersytet Zielonogórski
Twórczość artystyczna uczniów o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych w kontekście relacji społecznych
11.50-12.00 – PRZERWA
12.00-13.00 – SESJA PLENARNA – III
Przewodniczenie: dr Urszula Gembara, Uniwersytet Zielonogórski
dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania prof. UZ, dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka prof. UZ, Uniwersytet Zielonogórski
Rola muzykoterapii i biblioterapii w pracy z uczniami o zróżnicowanych potrzebach
dr Jolanta Gebreselassie, Akademia im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim
Profilaktyka zaburzeń mowy a diagnoza logopedyczna w szkole
dr Joanna Skibska, Uniwersytet Śląski
Problem terapii pedagogicznej uczniów z niepełnosprawnościami i o zróżnicowanych potrzebach
mgr Julia Nieścioruk, Akademia im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim,
dr hab. Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk prof. UZ, Uniwersytet Zielonogórski
Kształtowanie samooceny uczniów wybitnie zdolnych przez działania arteterapeutyczne
Developing adequate self-esteem of gifted pupils through art therapy activities
mgr Joanna Porada, doktorantka DSW we Wrocławiu,
Muzyka i taniec jako formy wypowiedzi dziecka z zespołem Downa
mgr Stella Olejnik, absolwentka kierunku psychologia, UZ,
Specyfika znaczeń nadawanych literaturze przez osobę ze spektrum autyzmu
13.00-13.10 – PRZERWA
13.10-14.15 – SESJA PLENARNA - IV
Przewodniczenie: dr Łukasz Nikel, Uniwersytet Zielonogórski
mgr Maria Kędzierska, dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 we Wrocławiu,
mgr Ewa Ostrowicz, z-ca dyrektora PPP nr 1 we Wrocławiu
Rola poradni w ukierunkowaniu ścieżki edukacyjnej dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami
mgr Monika Gołubiew, dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 7 w Gdańsku
Doradztwo zawodowe a uczniowie ze specjalnymi potrzebami w edukacji włączającej
dr Joanna Wrycz, z-ca dyrektora Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. UNICEF w Słupsku
Osoby z niepełnosprawnością intelektualną, ale pełnosprawne zawodowo – osiąganie sukcesu na rynku pracy przez absolwentów branżowej szkoły specjalnej
mgr Maria Flanczewska-Wolny, Zespół Szkół Specjalnych nr 4 w Sosnowcu, mgr Jakub Wolny, z-ca dyrektora Zespołu Szkół Specjalnych w Sosnowcu, członek zespołu koordynatorów SCWEW w Sosnowcu
Inkluzja z perspektywy doświadczeń Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację Włączającą w Sosnowcu
mgr Małgorzata Ambroży, dyrektor Warsztatu Terapii Zajęciowej FUZJA w Zielonej Górze
Warsztat Terapii Zajęciowej, czyli rehabilitacja społeczna i zawodowa w praktyce
mgr Izabela Oborska, kierownik Warsztatu Terapii Zajęciowej w Nowej Soli
Trening mieszkalnictwa wspomaganego drogą do zwiększenia samodzielności dorosłych osóbz niepełnosprawnością intelektualną – uczestników WTZ
14.15-14.25 – PRZERWA
14.25-15.10 – SESJA PLENARNA V
Przewodniczenie: dr hab. Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk prof. UZ, Uniwersytet Zielonogórski
dr Anna Góralewska-Słońska, Uniwersytet Zielonogórski, mgr Michalina Małagowska, absolwentka kierunku psychologia, UZ
Rozwój kompetencji społecznych po podjęciu pracy w ramach zatrudnienia wspomaganego osób z lekką i umiarkowaną niepełnosprawnością intelektualną
dr Łukasz Nikel, Uniwersytet Zielonogórski, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 1 we Wrocławiu, mgr Aurelia Plichta, absolwentka kierunku psychologia, UZ
Rola inteligencji emocjonalnej i strategii radzenia sobie ze stresem w wyjaśnianiu dobrostanu psychicznego osób dorosłych
mgr Katarzyna Łapkowska, absolwentka kierunku psychologia, UZ
Style przywiązania a dobrostan psychiczny studentek pedagogiki w kontekście inkluzji edukacyjnej osób o zróżnicowanych potrzebach
mgr Malwina Kościuk, absolwentka kierunku psychologia, UZ
Integracja szkolna dzieci z niepełnosprawnościami w kontekście postaw i hierarchii wartości nauczycieli szkół ogólnodostępnych
15.10-15.55 – SESJA PLENARNA VI – DYSKUSJA
Prowadzenie dyskusji: mgr Maria Flanczewska-Wolny, Zespół Szkół Specjalnych nr 4 w Sosnowcu,
mgr Jakub Wolny, z-ca dyrektora Zespołu Szkół Specjalnych nr 4 w Sosnowcu, członek zespołu koordynatorów SCWEW w Sosnowcu.
dr hab. Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk prof. UZ, Uniwersytet Zielonogórski
15.55-16.00 – ZAKOŃCZENIE KONFERENCJI – ORGANIZATORZY
KOMITET NAUKOWO-ORGANIZACYJNY KONFERENCJI
dr hab. Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk, prof. UZ - przewodnicząca
dr Urszula Gembara - członek Komitetu
dr Anna Mróz - członek Komitetu
dr Łukasz Nikel - członek Komitetu
dr Jarosław Wagner - członek Komitetu