Wystawa on-line prof. Zdzisława Olejniczaka z łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych

27 listopada 2020 r.

plakat_olejniczak_grafika_ekran.png

Dzisiaj, 27 listopada 2020 r. Galeria Grafiki Biblioteki Sztuki przy ul. Wiśniowej zaprasza na wernisaż wystawy on-line prof. Zdzisława Olejniczaka z Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. Artysta prezentuje 12 grafik wykonanych w technice linorytu z wykorzystaniem podkładu kolagraficznego. Kuratorem wystawy jest dr Janina Wallis, starszy kustosz dyplomowany. Wystawę można zwiedzać na stronie: http://isw.uz.zgora.pl


Zdzisław Olejniczak urodził się w 1958 roku w Łodzi. 


Studia w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi. Dyplom w 1985 r. w Pracowni Projektowania Typografii prof. Krzysztofa Lenka oraz Pracowni Malarstwa prof. Stanisława Fijałkowskiego i Pracowni Rysunku prof. Leszka Rózgi. 
Od 1987 roku pracuje w Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. 


W latach 1987-2002 był asystentem w Pracowni Rysunku prof. Witolda Kalińskiego  na Wydziale Grafiki i Malarstwa. W latach 2002-2015 prowadził Pracownię Rysunku IV.  Obecnie prowadzi Pracownię Grafiki Ilustracyjnej. W latach 2008-16 był dziekanem, w latach 2016-19 prodziekanem Wydziału Grafiki i Malarstwa. 


W 2011 roku otrzymał nominację profesorską. 


Uczestniczył w ponad 300 wystawach ogólnopolskich, międzynarodowych, sztuki polskiej za granicą, konkursach, aukcjach i targach sztuki. 
 

Twórczość w zakresie grafiki warsztatowej i projektowej, rysunku i malarstwa.
 

Autor wystawy mówi: Grafiką zajmuję się od ponad 30 lat, od momentu kiedy rozpocząłem pracę w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi (obecnie Akademia Sztuk Pięknych). 
Moje prace graficzne to klasyczne czarno-białe linoryty. Artyści próbują przekazać to co czują poprzez obraz. Dopiero kontakt widza z pracą np. w galerii jest dopełnieniem całości jako dzieła. Tworzę grafiki najczęściej średniego formatu max. 100 x 70 cm – pozwala mi to na skupieniu się nad koncepcją pracy, nad tym co chcę przekazać odbiorcy.


 

Wybrane wystawy:

1991-2016    Małe Formy Grafiki, Polska-Łódź. Galeria Willa, Łódź;
 

1992/1995 International Independante Exhibition of Prints in Kanagawa. Kanagawa, Kanagawa Prefectural Gallery. Japonia;
 

1994/1997 International Triennale des kunstlerischen Hochdrucks. Winterthur, Gewerbemuseum. Szwajcaria;
 

1994-2015    Ogólnopolski Konkurs Graficzny im. Józefa Gielniaka. Muzeum Okręgowe,  Jelenia Góra;
 

1994-2012   2/3/5/6/8 Triennale Grafiki Polskiej. Galeria Sztuki Współczesnej BWA, Katowice;
 

1994/1996    Seoul International Print Biennale. Seoul, Il Min Cultural Center. Korea;
 

1995             Linolschnitt heute. Bietigheim-Bissingen. Stadtische Galerie, Niemcy – II nagroda;
 

1999-2015   Quadriennale Drzeworytu i Linorytu Polskiego. Galeria BWA, Olsztyn;
 

1999/2007   The 11th/12th International Biennal Print and Drawing Exhibition 2003, R.O.C. National Taiwan Museum of Fine Arts, Taiwan;
 

2004-2020   5th/6th/9th/10th International Triennal of Small Graphics - Vilnius 2004. Gallery Kaire  - Desine, Wilno. Litwa; 2007 - III nagroda;
 

2007-2014   XII/XIV Międzynarodowe Biennale Małej Formy Graficznej i Ekslibrisu,  Muzeum Miasta Ostrowa Wielkopolskiego, Ostrów Wielkopolski;
 

2008-2011   IMPRINT, I/II Międzynarodowe Triennale Sztuk Graficznych im. Tadeusza Kulisiewicza. Pałac Kultury i Nauki, Warszawa;
 

2010        Polska Grafika Warsztatowa, Galeria Muzeum TAFA, Tianjin. Chiny;
 

2012-2013  Geometria i metafora, Galeria Forum ŚFK Łódź, Galeria Koński Kierat Szczecin,  Galeria ASP Gdańsk, Galeria Akademicka ATH Bielsko-Biała, Akademicka Galeria Sztuki Rogatka Radom. 

 

prof. Olejniczak wł..jpg prof. Z.Olejniczak 1.jpg prof. Z.Olejniczak 2.jpg
Fot. Marek Lalko Galeria Grafiki Biblioteki Sztuki UZ, Sekwencje wystawy on-line „Zdzisław Olejniczak – Grafika”, 27.11.2020

Motto:
 

Opis werbalny lub pisany nigdy nie dokona w pełni analizy prac malarskich, rysunkowych czy graficznych. Trudno jest opisać to, co ma służyć informacji lub analizie wizualnej, a jeszcze trudniej oddać ich przekaz duchowy. W moich pracach, częstymi elementami kompozycji są figury niemożliwe. Dlaczego? Może dlatego, że są one czymś „nad” lub „w pod” świadomości każdego człowieka.
 

W dziejach ludzkości niejednokrotnie, to dążenie do fikcji, nierealności, budowało w końcu coś realnego. Podnosiła ludzką podświadomość do kolejnych zmagań z przyrodą, z kosmosem. To, że staram się tak zestawiać linie lub plamy, dążę do pewnej tajemniczości elementów, znaków. Staram się nie ujawniać w pierwszym kontakcie wzroku brył. Dzięki takim zabiegom obserwator wnika w głąb, śledzi charakter formy. Dochodząc do końca jednych brył, rozpoczyna rozpoznawanie innych. Zabieg pozornie prosty, ale ponowne przejścia budzą w nim pewną nierealność.
 

Może odnajduje wtedy pewne związki między swoimi doznaniami we śnie, a przeżyciami na jawie.
 

Zdzisław Olejniczak  

 
D&C JARY .:. (C) 2013-2016 Uniwersytet Zielonogórski .:. KONTAKT