ZE SREBRNEGO EKRANU NA PAPIER. Ślady sztuki filmowej w literaturze pięknej.

7 listopada 2017 r.

 

W kwietniu przyszłego roku na Uniwersytecie Zielonogórskim odbędzie się ciekawa konferencja, adresowana do miłośników kina i literatury. Przygotowują ją pracownicy Zakładu Teorii Literatury i Krytyki Literackiej, Instytutu Filologii Polskiej UZ.

 

W znacznej mierze jesteśmy przyzwyczajeni do ekranizacji dzieł literackich. To jest pewien standard, wręcz kanon. Dlatego pomysłodawcy konferencji postanowili odwrócić sytuację i zgodnie z jej podtytułem poszukać śladów sztuki filmowej w literaturze pięknej.


Poniżej publikujemy list organizatorów konferencji, skierowany do jej potencjalnych uczestników.

 

 

 

Gilda większa.jpg

Na zdjęciach kadr z filmu "Gilda" z 1946 r. w reżyserii Charlesa Vidora. Od lewej: Steven Geray, Glenn Ford i Rita Hayworth. Zdjęcie dzięki uprzejmości strony www.filmweb.pl .

Szanowni Państwo,

 


W 12. numerze czasopisma „Kino” z 2005 roku możemy przeczytać artykuł Piotra Śmiałowskiego: Współczesna literatura i film. Razem czy osobno? (s. 9-12). Puentę tegoż tekstu stanowią m. in. słowa reżyser Małgorzaty Piekorz: „Idziemy tą samą drogą, tylko tory są różne. Ale i film, i literatura się przenikają” (s. 12). Rzecz jest jednak w dużej mierze o adaptacjach oraz różniących się od nich ekranizacjach dzieł literackich, szczególnie lektur szkolnych. Tak się bowiem najczęściej dzieje. Gdy mowa o powinowactwach filmu z literaturą, zwraca się zwykle uwagę na zależność filmu od literatury. Asumpt do tego typu stwierdzeń daje świadomość, że wszystkie dzieła związane z X Muzą mają swoją podstawę jeśli nie w powieściach, opowiadaniach, dramatach, nowelach, dziennikach, pamiętnikach, epistolografii, (auto)biografiach itd., to przynajmniej w scenariuszach, które przecież także są typem piśmiennictwa (ale tworzonego z myślą o przełożeniu na język filmowych obrazów). Filmy opowiadają niekiedy o literaturze (np. Stowarzyszenie umarłych poetów), o księgarniach (np. Masz wiadomość), o antykwariatach (np. Wilbur chce się zabić), o bibliotekach (Imię róży, Piękny umysł, Skazani na Shawshank). Nawet te produkcje w większości przypadków tworzone były na bazie dzieł książkowych.

 


Tak więc filmy prawie zawsze mają swoje źródło w literaturze. Czy jednak bywa również odwrotnie? Na ile prozaikom, poetom, dramaturgom bądź twórcom reportaży zdarza się odwoływać do tematów związanych z kinematografią, do świata aktorów i – ogólnie – filmowców? W jakich aspektach literaci nawiązują do typowo filmowych rozwiązań formalnych, wykorzystywanych w ekranowej narracji i konstrukcji świata przedstawionego, takich jak montaż czy plastyka obrazu? Co można powiedzieć o tzw. nowelizacjach kinowych lub telewizyjnych przebojów? Ile – w czasach nowoczesnych i ponowoczesnych jest „kina w literaturze”? Jak silna jest w erze kultury obrazkowej, multimedialnej i cyfrowej owa emanacja? Czy zagraża samej literaturze? A może wręcz przeciwnie? Czy daje o sobie znać swoiste „sprzężenie zwrotne”: film wyrastający z literatury i do literatury, już jednak innej, powracający?

 


Do dyskusji na te tematy zapraszamy wszystkich zainteresowanych literaturoznawców i filmoznawców, kulturoznawców, filozofów, socjologów, historyków sztuki. Miłośników filmu, ale i miłośników literatury pięknej. Proponujemy wspólne spotkanie podczas konferencji naukowej zatytułowanej

 

 

ZE SREBRNEGO EKRANU NA PAPIER.
Ślady sztuki filmowej w literaturze pięknej

 

 

Konferencja rozpocznie się 17 kwietnia 2018 r. (wtorek) i zakończy dnia następnego – 18 kwietnia 2018 r. (środa). W przypadku pojawienia się zbyt dużej liczby zgłoszeń zastrzegamy sobie wybór, o którego wynikach poinformujemy każdą Osobę indywidualnie. Obrady odbędą się na kampusie B Uniwersytetu Zielonogórskiego, przy al. Wojska Polskiego 69 w Zielonej Górze.

 


Wypełnione formularze zgłoszeniowe prosimy przesyłać do dnia 20 stycznia 2018 r. drogą elektroniczną, na adres: filmwliteraturze@gmail.com .

 


Przewidujemy opłatę za udział w konferencji o statusie naukowym (do 28 lutego 2018 r.) w wysokości 400 zł (w koszty wliczone są materiały konferencyjne, poczęstunki w czasie przerw kawowych, obiady, kolacja i publikacja książki pokonferencyjnej).

 

Wpłaty konferencyjne można dokonywać na następujące konto bankowe:


1) Bank Millennium S.A.O/ Zielona Góra nr 85 1160 2202 0000 0002 8474 4132 – dla uczestników z Polski


2) [Bank Millennium S.A.O/Zielona Góra nr PL85116022020000000284744132, SWIFT CODE ( BIGBPLPW ) – dla uczestników z zagranicy].

 

 

W obu przypadkach koniecznie z dopiskiem: (imię i nazwisko prelegenta) + hasło: Ze srebrnego ekranu.

 


Informujemy, że opłata nie obejmuje noclegów, ale w odpowiedzi na indywidualne prośby możemy Państwu zasugerować korzystnie położone hotele.

 

 

KOMITET ORGANIZACYJNY:


dr hab. Dorota Kulczycka, prof. UZ – przewodnicząca konferencji - d.kulczycka@ifp.uz.zgora.pl


mgr Piotr Prusinowski – sekretarz konferencji – filmwliteraturze@gmail.com .

 

Współpraca:


mgr Anna Naplocha


mgr Janusz Łastowiecki.

 

Poniżej załączamy formularz zgłoszeniowy udziału w konferencji:

 

 
D&C JARY .:. (C) 2013-2016 Uniwersytet Zielonogórski .:. KONTAKT